Între șapte și nouă milioane de persoane fac turism în scopuri medicale, la nivel mondial. O piață a cărei valoare depășește 35 miliarde de euro. Așa arată statisticile. Iar cele mai solicitate intervenții sunt cele stomatologice. Între țările care au dezvoltat acest segment se află și România. Și, chiar dacă veniturile generate aici sunt la un nivel mult mai scăzut, potențialul este uriaș: cu cele mai mici costuri din Uniunea Europeană la serviciile medicale, piața locală a turismului medical ar putea depăși 400 milioane de euro în 2015, dublu faţă de nivelul la care se află acum. Lucru foarte posibil după aplicarea Directivei Europene nr. 24/2011, care stipulează liberul acces la tratament în spațiul comunitar pentru toți cetățenii UE. Singura problemă care ar putea frâna această dezvoltare este legată de infrastructura sanitară și de transport, insuficient modernizate.

Chiar și așa, peste 70.000 de pacienţi din străinătate s-au tratat în România anul trecut şi în primele cinci luni ale acestui an, străinii beneficiind de tratamente mai ieftine cu până la 50% decât în țările lor de origine. Tocmai acesta este principalul motiv pentru care piața turismului medical din România este atât de dinamică și crește cu peste 30% pe an. Practic, din cei aproximativ două milioane de turişti care vizitează România anual, circa 2%-3% vin pentru a beneficia de servicii medicale.  „Fenomenul acesta de turism medical devine tot mai cunoscut. Țările de unde vin majoritatea pacienților sunt Italia, Spania, Anglia, dar avem pacienți și din Canada sau chiar Israel. Tratăm în special adulți, iar cele mai căutate intervenții sunt implantologia dentară, tratamentele de reconstrucție dentară, lucrările protetice și de estetică dentară“, spune Dr. Ion Melnic, coordonator Clinica Dr. Melnic. Potrivit acestuia, raportul calitate-preț este vizibil în favoarea României, în contextul în care pentru aceleași tratamente stomatologice și la aceeași calitate ca în țările vestice, pacienții ajung să economisească până la 60%-70%.

42%, intervenții în chirurgia estetică

Așa că străinii care vin în România pentru a beneficia de servicii medicale doresc, în proporţie covârşitoare, intervenţii în domeniul chirurgiei estetice (42%) şi în cel al medicinei dentare (32%). Iar cele mai cerute intervenţii în domeniul stomatologiei sunt implantul dentar, coroanele ceramice pe suport de zirconiu, albirea dentară și obturaţiile de canal.

„Fiind o ţară europeană, în România se pot deconta multe din tratamentele efectuate aici la casele lor de asigurări de sănătate. Preţurile sunt mult mai reduse decât cele din afară. În străinătate, un implant dentar este 1.500 – 2.000 de euro, iar la noi este până în 1.000 de euro. Vin din Franţa, Germania, Japonia, SUA, Canada, Australia. Unii sunt români plecaţi, care lucrează sau s-au stabilit acolo. Într-un an am avut 60 de pacienţi din străinătate“, spune și Norina Forna, preşedintele decanilor de medicină dentară din România şi al Societăţii Internaţionale de Reabilitare Generală şi Oro-Maxilo-Facială Forum Odontologicum din Elveţia. Mai departe, prețurile cu până la 40%-50% mai mici vor continua să atragă turiștii și pentru alte intervenții: de exemplu, o operatie de by-pass cardiac costă la noi în jur de 4.000 euro, în timp ce în Polonia prețul ajunge la 5.000 euro, iar în Marea Britanie sare de 9.000 de euro. Privind dintr-un alt unghi, doar 10.000 de români merg anual la tratament în străinătate, chiar dacă Directiva Europeană a liberului acces la tratament în UE ar trebui să dea șansa mai multor români să se trateze în străinătate, din moment ce serviciile vor fi decontate în țara de origine.

 

Fenomenul acesta de turism medical devine tot mai cunoscut. Țările de unde vin majoritatea pacienților sunt Italia, Spania, Anglia, dar avem pacienți și din Canada sau chiar Israel.
Dr. Ion Melnic, coordonator Clinica Dr. Melnic