Teama de a zbura si razboiul din Afganistan, a carui evolutie este imposibil de prezis, au dus la scaderea numarului turistilor romani. Desi reprezentantii agentiilor spera ca Revelionul va redresa situatia, pana la 15 decembrie nu se stie nimic sigur. Dupa aceasta data, numai tarile fara viza sunt deschise turistilor care se decid pe ultima suta de metri.
„In septembrie nu prea s-au simtit efectele atentatelor din SUA, dar in octombrie incasarile agentiilor de turism au fost cu 40% mai mici decat cele din octombrie anul trecut. Despre luna noiembrie este inca prea devreme sa vorbim, dar in apropierea datei de 15 decembrie vom sti deja exact care sunt vanzarile pentru Revelion. Pe ansamblu, estimam ca cifra de afaceri a agentiilor va creste in lei cu 5-10% fata de anul trecut, ceea ce este foarte putin”, precizeaza Cornel Gaina, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism si patronul agentiei Simpa. Cat despre Revelion, care se spera ca va readuce lucrurile la normal, preferintele clientilor Simpa se indreapta catre turismul rural si vilele de pe Valea Prahovei, dar si Franta, Austria, Elvetia si Spania.
Deocamdata insa, situatia nu este deloc incurajatoare nici la agentia Vacanta. „Din septembrie pana acum vanzarile au scazut cu 10-15%, iar rezervarile pentru Revelion nu se ridica la acelasi nivel ca anul trecut. In plus, semnalele primite de la partenerii nostri sunt foarte descurajante. De exemplu, ieri am primit un e-mail de la partenerul nostru din Hurghada (Egipt), care ne spune ca gradul de ocupare a scazut la 50%, iar pana acum au fost concediati 12.000 de angajati din turism. De asemenea, partenerul din Grecia ne-a scris ca TUI si Neckermann au anulat foarte multe grupuri de turisti nemti si olandezi”, spune Ramona Fintescu, sef departament out-going la Vacanta. Rezervarile pentru Revelion nu arata stralucit. Pe intern se solicita in special vile de inchiriat, pe locul doi aflandu-se biletele ieftine in statiunile de tratament. Pe extern, sunt preferate tarile din jur: Ungaria, Cehia, Slovacia, Austria, Turcia, Grecia.
Si la J’Info Tours s-a resimtit o scadere cu 5% a vanzarilor. „Noi am incercat sa contracaram efectele cu o campanie publicitara foarte agresiva, la radio, la televizor si in presa scrisa, precum si o campanie de e-mail-uri directe si de vizite la clienti, in care ne promovam mai ales ofertele pentru Revelion”, afirma Cristina Irimia, director de marketing la J’Info. Cea mai afectata a fost partea de outgoing, care reprezinta 40% din activitatea agentiei. Vanzarile pentru Revelion vor fi clare la mijlocul lui decembrie; preferintele clientilor se indreapta catre Europa, fie ca este vorba de schi sau de marile capitale, cu toate ca J’info este printre putinele agentii care mai ofera destinatii exotice si mentine pe lista Egiptul.
La agentia Arrow Travel, din a carei activitate ticketing-ul reprezinta in jur de 85%, atentatele din SUA s-au resimtit din plin. „Vanzarile au scazut cu aproape 25%, nu doar pe America, ci si pe Europa. Nu mai pleaca turisti, dar oamenii de afaceri si parintii care isi viziteaza copiii nu renunta la calatorii. Problema este ca avem semnale de la companiile aeriene ca isi vor majora din nou tarifele. Nu este vorba de noi taxe, ci pur si simplu de majorarea tarifelor, iar prima care a anuntat acest lucru este Malev”, declara Raluca Dan, agent de ticketing la Arrow Travel. Urmatoarea majorare asteptata este pe cursele efectuate de Air France si Alitalia, ca urmare a aliantei dintre cele doua companii. Deocamdata, sunt inca pline avioanele catre Germania, Italia si Belgia.
Nici segmentul de business travel nu merge mai bine. „Marile companii si-au anulat sesiunile de team-building si seminarele pe care le tineau in mod traditional in strainatate, optand anul acesta pentru statiunile montane din Romania sau chiar Bucuresti”, sustine Lucian Boronea, directorul agentiei Gelsor Travel. In plus, din 30 de clienti importanti, care si-ar permite din punct de vedere financiar sa mearga si in Seychelles, doar zece intentioneaza sa petreaca Revelionul in strainatate. Daca anul trecut multi clienti faceau rezervari si intrebau care este ultima zi pentru achitarea pachetului, acum majoritatea asteapta sa vada ce se intampla si cum va evolua conflictul din Afganistan, nedorind sa plece din tara. Iar turistii care merg in Europa calatoresc cu masina proprie, chiar daca ar avea bani pentru biletul de avion.