Turismul romanesc nu-si gaseste rostul pe Internet

Sezonul estival se apropie si razboiul pentru concedii de-abia incepe. O data rezolvata programarea, pentru doua saptamani de vacanta, urmatorul pas ce trebuie facut este raspunsul la intrebarea: unde mergem? Toata familia alearga dupa pliante, numere de telefon ale agentiilor de turism, telefoane la prieteni care au mai fost, rude etc.Si totusi, mai exista o cale prin care sa ne satisfacem setea de cunoastere in domeniul turismului, si anume Internetul. Agentiile de turism au inteles ca, pentru

Sezonul estival se apropie si razboiul pentru concedii de-abia incepe. O data rezolvata programarea, pentru doua saptamani de vacanta, urmatorul pas ce trebuie facut este raspunsul la intrebarea: unde mergem? Toata familia alearga dupa pliante, numere de telefon ale agentiilor de turism, telefoane la prieteni care au mai fost, rude etc.
Si totusi, mai exista o cale prin care sa ne satisfacem setea de cunoastere in domeniul turismului, si anume Internetul. Agentiile de turism au inteles ca, pentru o mai buna informare a clientilor actuali si potentiali, web-ul este un instrument care incepe sa fie din ce in ce mai mult la indemana turistilor, actionand in consecinta. Astfel, pe web au aparut o gramada de site-uri care se ocupa de turism etalandu-si ofertele.
In cazul in care va stapaneste un sentiment de confuzie in legatura cu ceea ce ar trebui sa cautati, cel mai simplu este sa va deplasati pana la un motor de cautare (gen www.yahoo.com sau www.infoseek.com), unde cheile de cautare vor fi „Agentii de turism” si raspunsurile nu vor intarzia sa apara. Exista un numar satisfacator de site-uri romanesti de turism, unele de sine statatoare, altele gazduite de alte site-uri specializate.
Comparand oferta de servicii pe care agentiile de turism din Romania o etaleaza pe un motor de cautare romanesc (https://romanians.com/romania/), fata de ce se poate gasi pe unul strain, ramai cu impresia ca in zece ani de experienta libera nimeni nu s-a aventurat in pionierat, ci s-a adoptat o atitudine conservatoare, bazandu-se numai pe activitati care „merg”.
Este foarte posibil ca oferta operatorilor nostri sa fie mai stufoasa, dar ea nu se regaseste aproape de loc pe paginile de Internet. O nota proasta se mai poate da si pentru faptul ca o mare parte din firme au preferat sa-si construiasca imaginea pe Internet numai in limba engleza, fara a avea o versiune in limba romana, in conditiile in care serviciile oferite nu pareau a depasi buzunarele romanului. Domeniile principale atacate sunt: mare, munte, strainatate, vanatoare, ticketing (rezervari avion). Lipsesc aproape cu desavarsire listele detaliate cu ofertele agentiilor, prezentarile lasand impresia ca ar fi un fel de site-uri ale imaginii Romaniei. Peste tot sunt poze cu peisaje intr-adevar frumoase, insotite de texte bine ticluite, dar informatii despre pret si posibilitatea de cazare, transport etc. nu exista decat pe foarte putine site-uri. Pe pagina Oficiului National de Turism trimiterile catre preturi, agenti sau ordine on-line te intampina cu mesaje de genul: „there is no current product or service data for this business”.
Imaginea firmelor se oglindeste si in designul site-urilor, prezentarile acestora variind de la copilaresti pana la cateva care arata bine si chiar foarte bine. In marea lor majoritate, firmele prefera sa arunce o multitudine de poze (intunecate si foarte putin prelucrate, lasand impresia de neingrijit), insotite de explicatiile de rigoare, lapidare, dar la obiect, site-urile nu depasesc mai mult de trei-patru pagini, sfarsindu-se de fiecare data cu adresa si numerele de telefon unde pot fi contactate.
Agroturismul isi face loc pe retea
Pentru o rapida informare, pe serverul de la ICI (Institutul Roman de Informatica) puteti gasi o lista cu adrese si telefoane apartinand agentiilor de turism din Bucuresti (https://www.ici.ro/romania/limbarom/ghidcivic/turism.html), asa cum la https://dir.romanians.com/Turism/Agentii/ gasiti o serie de link-uri catre alte agentii.
O aparitie inedita si bine venita in contextul turismului romanesc este promovarea pe unele site-uri a agroturismului. Chiar daca problema preturilor ramane aceeasi (inexistenta acestora), faptul ca agroturismul este prezentat ca alternativa la turismul clasic este remarcabil. Exista chiar pagini personale ale ofertantilor de agroturism.
Problema eclipsei este rezolvata de excursii de cinci-sase zile. Mai peste tot, in calea eclipsei sunt foarte raspandite oferte la preturi care totusi nu implica si posibilitatile romanilor (200-300 USD), acestia avand sanse reale de a ramane cu ochii in soare.
Lipsa de informatii de ordin financiar este una dintre greselile foarte intalnite pe paginile de Internet dedicate turismului, ca si oferta relativ saraca de servicii. Daca vreti sa va miscati repede in anumite privinte, exista locatii unde puteti face rezervari on-line – pentru hoteluri si avioane prin intermediul cartilor de credit – dar acestea sunt foarte putine, fapt explicabil prin lipsa unei cereri semnificative.
Perioada de acomodare a firmelor de turism pe Internet nu s-a sfarsit inca. Mai este inca timp pentru mai bine, s-ar putea ca utilizatorii sa nu mai aiba timp sa astepte. Numarul site-urilor este satisfacator, ceea ce ne spune ca situatia este constientizata. Ramane o problema de structurare si administrare mai buna a spatiului alocat pe web turismului si, intr-un viitor apropiat, vom putea rezolva din fotoliu problema concediilor.