Problemele agentiilor de turism par a fi o mana cereasca pentru firmele de asigurari. Cele peste 600 de agentii membre ale ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism) vor fi obligate sa icheie contracte de asigurare pentru pachetele de servicii oferite, ceea ce pentru asiguratori reprezinta, fara idoiala, o oportunitate deosebita de afaceri.
Din perspectiva turistului, cel putin teoretic, acesta ar trebui sa beneficieze de o siguranta sporita atunci cind achizitioneaza un pachet turistic, fiind vorba de servicii de care nu a mai beneficiat pina acum.
Conform vechii legislatii, i cazul insolvabilitatii unei societati din turism, despagubirile ce trebuiau acordate clientilor acesteia urmau sa fie platite dintr-un fond de garantare constituit la nivelul Autoritatii Nationale pentru Turism. Despre situatiile i care calitatea serviciilor se dovedea net inferioara pachetului oferit de agentie nu se vorbea isa nici un cuvint.
in noile conditii, fiecare firma de turism va icheia o polita de raspundere civila pentru pagube produse tertilor. Conform ordonantei, acestea vor fi obligate sa se asigure pentru cazurile de insolvabilitate de plata sau faliment, caz i care societatea de asigurari va suporta cheltuielile de repatriere, precum si rambursarea sumelor achitate de turisti. Peste acest pachet de baza, fiecare companie de asigurari poate oferi conditii de asigurare suplimentare, care vizeaza calitatea serviciilor oferite de agentie turistilor. „Este vorba de conditii pentru neasigurarea integrala a pachetului de servicii sau pentru asigurarea acestuia la o calitate inferioara”, spune Bogdan Tudor, director i cadrul Omniasig, referindu-se la polita oferita de societatea pe care o reprezinta.
Concret, daca turistul este nemultumit de conditiile oferite, considerind ca acestea nu sunt i concordanta cu pachetul platit, el poate face o plingere catre agentie solicitind despagubiri. La rindul ei, agentia, i calitate de asigurat, va solicita firmei la care a icheiat polita achitarea despagubirilor catre turist. Daca dauna se icadreaza i riscurile asigurate, compania de asigurari va plati prejudiciul respectiv, itorcindu-se i anumite cazuri impotriva unitatii turistice respective.
Lucrurile par simple doar atita timp cit exista criterii obiective de apreciere. „Problema ramine modul i care este definit un serviciu corespunzator, crede Bogdan Tudor. E simplu sa despagubim un client care reclama, de pilda, lipsa televizorului la un hotel de trei stele, daca exista un nivel de calitate impus de ANT pentru o unitate turistica de acest tip. Cum sunt receptionate serviciile de catre turisti este isa o chestiune subiectiva. Daca acestia au dreptate, ii vom despagubi fara probleme”, continua Bogdan Tudor.
Este de fapt si problema cel mai greu de rezolvat. in ce masura turistul poate beneficia de despagubiri pentru un concediu irosit din cauza indolentei personalului unei unitati turistice este dificil de cuantificat. Pe de alta parte, i domeniul raspunderii civile exista o varietate mare de cauze care pot declansa o dauna, motiv pentru care ele nu pot fi isirate i polita, ceea ce mareste subiectivitatea aprecierii. Directorul Omniasig crede ca i masura i care plingerile se vor imulti, ele ar putea fi aduse de asigurator la cunostinta ANT, autoritatea urmind sa depuncteze sau sa retraga licenta de functionare respectivei unitati. „Unitatile cu servicii proaste se vor autoelimina astfel de pe piata”, crede acesta.
Agentiile de turism vor asigurari proprii
De cealalta parte, putine agentii de turism sunt dispuse sa se asigure suplimentar, optind doar pentru ceea ce prevede ca fiind obligatoriu noua ordonanta, respectiv asigurarea pentru cazul de faliment. Alin Burcea, director la Paralela 45, considera ca atita timp cit pina acum nici o agentie de turism n-a fost declarata insolvabila, obligativitatea asigurarii pentru acest risc nu iseamna mare lucru. in plus, crede acesta – oferta existenta pe piata din partea firmelor de asigurari este nesatisfacatoare, politele avind cotatii de prima foarte mari. „Am discutat i cadrul ANAT si am ajuns la concluzia ca, pentru noi, cea mai buna solutie ar fi ifiintarea propriei companii de asigurari, care sa aiba ca obiect principal de activitate asigurarile pentru turism. in felul acesta, banii dati pe prime de asigurare se vor itoarce la noi”, spune directorul Paralelei 45.
Pentru a fi profitabila, conducerea ANAT crede ca pe linga asigurari pentru turism, noua companie va trebui sa faca si alte tipuri, cum sunt cele de viata sau de sanatate. Din sumele strinse i timp la fondul de garantare constituit la ANT, membrii asociatiei agentiilor de turism spera sa poata plati capitalul social necesar pentru ifiintarea societatii de asigurari. „Avem cam 80% din suma necesara, iar restul il vom stringe din cotizatii si surse proprii”, spune Alin Burcea. Cum termenele pentru icheierea politelor de asigurare sunt foarte apropiate (1 octombrie pentru agentiile noi, respectiv sfirsitul anului pentru celelalte), pina la ifiintarea unei firme de asigurari proprii, agentiile de turism trebuie sa gaseasca o alta solutie. Pentru a obtine tarife de prima reduse, ANAT este decisa sa negocieze un contract i numele celor 600 de membri ai sai cu o singura companie de asigurari, fara a organiza vreo licitatie. „Avem deja sapte-opt oferte de pe piata, pe care le-am analizat pina acum si i curind vom alege una. Din punctul de vedere al conditiilor pe care le poti obtine, e mult mai avantajos sa negociezi cu o firma i calitate de asociatie decit ca simpla agentie de turism”, declara Andrei Robotin, secretarul general al ANAT.
Cine va castiga cursa pentru asigurarea agentiilor de turism este greu de spus i acest moment. in aceasta faza se pare ca ofertele cele mai bune apartin companiilor Omniasig, ASIT si Garanta, dar i cursa pot aparea si alti competitori.