Cumpărături de aproape jumătate de milion de euro sau, altfel spus, „shopping de lux“. Unde? Într-o vacanță, în Antalya, anul acesta. În multe cazuri, sumele pe care le cheltuiesc bogații României pe diverse lucruri, unele mai valoroase decât altele, par de-a dreptul ireale. La fel cum să dai 24.000 de euro pentru un sejur de șapte nopți echivalează cu jumătate din prețul unui apartament cu două camere în București, într-o zonă bună. Industria de lux din România freamătă de oameni dornici să-și satisfacă „pofta de scump“ într-o vacanță sau să cheltuiască sume uriașe pe diverse obiecte.

„Unul dintre clienții noștri pe Antalya, când a ajuns la destinație, a făcut cumpărături de circa 500.000 euro. Cei de acolo găsesc un astfel de turist o dată la 20 de ani sau o dată în viață. Agenția parteneră l-a dus la shopping și acesta a cumpărat două candelabre pe care a plătit această sumă“, spune Marius Pandel, CEO Christian Tour. Și nu este un caz singular. Sume mari cheltuiesc toți turiștii de lux, de multe ori plătind zeci de mii de euro pentru o vacanță. Pandel își amintește de un sejur de șapte nopți, în Maldive, într-o vilă, pentru două persoane, suma ajungând la 24.000 euro. Sau de o rezervare pe care a făcut-o recent, de 10.000 euro, în Punta Cana (Republica Dominicană), tot pentru șapte nopți, într-un loc special, cu piscină privată și majordom. Iar exemplele pot continua. În ambele cazuri, sumele au acoperit vacanța pentru două persoane.

Evident, sunt și turiști care merg în destinații clasice, precum Grecia, și cheltuiesc 12.000 euro doar pentru cazare. Practic, în ultimii ani, luxul a devenit mai accesibil datorită dezvoltării rutelor operate de companiile aeriene. Astfel, turiștii au acces mai ușor către destinații fascinante precum Insulele Capului Verde, Australia și Noua Zeelandă. „Topul vacanțelor de lux include nu numai destinații exotice și plaje pe tărâmuri îndepărtate, ci și destinații europene exclusiviste. O simplă vacanță pe Coasta de Azur devine un răsfăț dacă turiștii vor petrece un sejur la bordul unui iaht, asistați de un majordom și un bucătar personal. La fel cum o vacanță în Spania sau Grecia se poate transforma în ceva special, dacă vila unde sunt cazați turiștii oferă posibilitatea de a avea piscină «infinity» în dormitor“, spune Mădălina Grosu, product manager Happy Tour Group. Astfel că pasionații de destinații exotice pot cheltui pentru un sejur de zece nopți în Seychelles sau Bora Bora până la 20.000 euro, pentru două persoane. Și lucrurile nu se opresc aici.

Corturi mai luxoase decât hotelurile

Experiențe ce pot fi încadrate la categoria „vacanțe de lux“ pot fi și vacanțele de tip safari, cu cazări în corturi mai luxoase decât hotelurile de cinci stele, în mijlocul rezervațiilor naturale din Africa de Sud sau chiar în deșert. Potrivit Mădălinei Grosu, turiștii amatori de astfel de senzații pot cheltui între 5.000 și 7.000 euro pentru aceste călătorii.

Un altfel de lux ar putea fi considerate și vacanțele celor care vor să descopere locuri unice în lume, cum ar fi Insula Paștelui, Antarctica sau Patagonia. „În medie, românii cu bani au câte trei – patru vacanțe într-un an, cu un buget între 2.000 şi 4.000 de euro pentru fiecare“, adaugă Mădălina Grosu. Potrivit reprezentanților Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), destinaţiile scumpe erau accesibile şi până în 2008, însă astăzi, în multe cazuri, pot fi cumpărate cu tarife începând de la 750 de euro. Anul trecut, această piaţă a fost caracterizată prin scăderi ale preţurilor, unele agenții tăind chiar și 25% din prețul inițial. Mișcarea nu este deloc întâmplătoare. Anii de recesiune au schimbat, într-un fel, comportamentul consumatorului de lux, care este acum mai atent la detalii și, de ce nu, mai sensibil la reduceri.