După ani buni de recuperare lentă şi bugete limitate de investiţii, sectorul hotelier global a dat dovadă de un apetit puternic pentru creştere în 2013, o tendinţă care va continua şi chiar se va intensifica în 2014. Raportul EY, Global Hospitality Insights, prezintă cele 13 tendinţe-cheie care se aşteaptă să aibă un impact major în industria hotelieră în 2014 şi anticipează o consolidare a fundamentelor economice din sector, ceea ce va sta la baza unor performanţe financiare solide în 2014. Cel mai important, companiile hoteliere au acum acces la o mai mare varietate de credite şi surse de capital, provenind atât din zona publică cât şi din cea privată, făcând posibilă continuarea creşterii.

"Ne aşteptăm ca 2014 să fie un an de referinţă pentru industria hotelieră. EY anticipează pentru anul acesta o creştere a ratelor medii de închiriere şi a gradului de ocupare a camerelor în mai multe pieţe şi în mai multe segmente din industrie, ceea ce va duce la o consolidare a bazelor economice, atrăgând după sine o creştere a preţurilor de achiziţie a hotelurilor la cheie, în special în oraşele cunoscute ca deţinând importante puncte de conexiune cu alte destinaţii, dar şi în piaţa hotelieră secundară”, spune Michael Fishbin, director global EY Hospitality.

Accelerarea pieţelor de capital

În contextul apariţiei unui număr mic de hoteluri noi şi a doar câtorva tranzacţii realizate în ultimii cinci ani, investitorii de la nivel global au acumulat un nivel ridicat de capital pentru noi tranzacţii. Aceasta a dus la o intensificare a activităţii pe pieţele de capital şi la mărirea fluxurilor de capital transfrontaliere. Căutând investiţii de înaltă calitate în pieţele stabile, investitorii asiatici au dominat tranzacţiile hoteliere la nivel mondial în 2013 şi par hotărâţi să menţină acelaşi nivel ridicat de activitate şi în 2014. Se estimează că investiţiile provenind din China şi Singapore, luate la un loc, vor reprezenta peste 60% din totalul capitalului ce va fi investit în industria ospitalităţii din afara  Asiei în 2014.

Oportunităţi pentru dezvoltatori

Printre oportunităţile globale de investiţii, dezvoltările de unităţi hoteliere reprezintă un nou pol de interes. Dezvoltatorii se concentrează să răspundă solicitărilor venind dinspre actualii şi potenţialii lor clienţi pentru dezvoltarea de unităţi hoteliere cu servicii limitate, de staţiuni de tip all inclusive sau de de unităţi de cazare alternativă, cum ar fi hostel-urile. Activitatea de dezvoltare de unităţi hoteliere este în creştere în mai multe pieţe din întreaga lume şi, în special, în oraşele cu porturi sau aeroporturi care fac legătura cu alte destinaţii. În acest context, dezvoltatorii care operează în Asia şi în pieţele Africii sub-sahariene se numără printre principalii beneficiari ai accesului crescut la credite şi la capital.
 
Schimbarea profilului demografic al turiştilor

Estimările arată că, dacă se iau în calcul cheltuielile în creştere făcute de doar două dintre grupurile de populaţie la nivel global – respectiv milenialii şi turiştii chinezi –  e de aşteptat ca industria globală a ospitalităţii să înregistreze performanţe solide pentru următorii câţiva ani.

Milenialii – sau generaţia Y – reprezintă o treime din piaţă iar estimările arată că, în următorii cinci ani, vor ajunge să reprezinte o jumătate din piaţă. Influenţa exercitată de cheltuielile făcute de ei asupra afacerilor din industria de ospitalitate i-a determinat pe hotelieri să-şi modifice serviciile şi facilităţile pentru a răspunde mai bine cerinţelor acestora în privinţa valorii, a inovaţiei, a accesului rapid, a comodităţii şi a mobilităţii.

Însă, cheltuielile făcute de turiştii chinezi le-ar putea eclipsa chiar şi pe cele ale milenialilor. Potrivit United Nations World Tourism Organization (UNWTO), cheltuielile făcute de turiştii chinezi în 2012 le-au depăşit pe cele făcute de germani şi americani, ajungând la peste 100 de miliarde de USD şi clasându-i pe primul loc la nivel global în privinţa cheltuielilor cu turismul. Turiştii chinezi reprezintă segmentul cu cea mai rapidă creştere din piaţă. Ca urmare, în tot mai multe hoteluri pot fi întâlnite în camere diverse facilităţi care vizează aşteptările oaspeţilor chinezi, cum ar fi papuci, ceaiuri chinezeşti, ziare şi canale TV în limba chineză, precum şi adaptarea meniurilor restaurantelor prin includerea de feluri de mâncare chinezească.

“România a ocupat locul 27 în Europa, în 2010, după contribuţia sectorului ospitalităţii la PIB. Dar, dacă hotelierii români vor lua în calcul din timp faptul că generaţia Y se aşteaptă să reprezinte în 5 ani jumătate din numărul de turişti la nivel mondial, veniturile realizate din turism în România ar putea creşte semnificativ”, spune Elena Badea, Head of Marketing, EY România. Potrivit ei, trebuie avută în vedere dezvoltarea unor facilităţi care să răspundă aşteptărilor acestei categorii de clienţi, cum ar fi aplicaţii pentru rezervări direct de pe smartphone, posibilitatea de a face comandă la room service de pe tableta disponibilă în camera de hotel, programe extinse de fidelizare pe bază de comision care să prelungească cât mai mult cazarea şi, bineînţeles, prezenţa intensă în social media.