Turiștii români cheltuiesc mai mulți bani în străinătate
Turiștii români cheltuiesc mult mai mulți bani atunci când merg în străinătate, față de turiștii străini care aleg să își petreacă vacanța în România, se arată în Strategia națională a României pentru dezvoltarea turismului.
Documentul, care a fost lansat în consulate publică în cursul zilei de joi, 17 august, arată că potrivit datelor provenite de la Banca Națională a României, în anul 2021, decalajul a ajuns la un total de 1,67 miliarde de euro, ceea ce reprezintă 9,9% din deficitul balanței de plăți a României.
„Creşterea sosirilor de turişti străini în perioada (2022-2025) este prognozată la 35% pe an (perioada de revenire de după Pandemie), iar pentru fiecare dintre anii următori (2026-2035) s-a estimat o creştere de 5%. În medie, 14 turişti generează un loc de muncă în România.
La estimarea creşterii forţei de muncă a fost respectat acest raport. S-a dovedit că o creştere a cheltuielilor nu este dublată întotdeauna de creşterea numărului de turişti, deoarece, la un număr mai mare de sosiri, în ţară sosesc grupuri mai diverse, iar dacă există facilităţi mai bune şi accesibilitate crescută, mai mulţi turişti interni călătoresc în interiorul ţării.
La estimarea proiecţiilor de cheltuieli, s-a anticipat o creştere moderată a cheltuielii medii per turist”, se arată în Strategie.
Încasările din turismul internațional vor crește
Se preconizează că în următorii 12 ani se va înregistra o creștere consistentă a încasărilor generate de turismul internațional. Concret, se așteaptă ca suma să crească de la 1,59 miliarde de lei în 2025 la 2,99 miliarde de euro în 2035. Această creștere poate fi atribuită faptului că românii tind să cheltuiască mai mult în calitate de turiști în străinătate în comparație cu suma cheltuită de turiștii străini în România.
De asemenea, se mai estimează că numărul de sosiri ale turiștilor internaționali va crește până la 2,8 milioane până în anul 2025, urmat de o nouă creștere până la 3,6 milioane în 2030 și 4,6 milioane în 2035, în comparație cu cifra inițială de 843.000 înregistrată în 2021.
Pe baza datelor furnizate de Institutul Național de Statistică, la care se face referire în Strategie, încasările totale din turismul internațional în 2021 au fost de aproximativ 400 de milioane de euro, reflectând o scădere semnificativă de 72,5% față de cifrele înregistrate în 2019. Cheltuielile medii ale turiștilor internaționali au prezentat o tendință relativ stabilă în perioada 2019-2020, însă au înregistrat o scădere de 11,5% în 2021, comparativ cu cifrele corespunzătoare din 2019.
Sejurul mediu a fost de 2,2 zile
Pe baza analizei care a stat la baza strategiei, s-a stabilit că durata medie a șederii în 2021 a fost de 2,2 zile atât pentru sosirile internaționale, cât și pentru turiștii interni.
„O durată atât de scurtă arată că România are o nevoie acută de a-şi dezvolta serviciile şi produsele pentru a permite turiştilor să petreacă mai mult timp la destinaţie şi astfel să contribuie semnificativ la economie. Sejurul mediu s-a aflat într-un proces de depreciere în ultimul deceniu. Această involuţie este determinată de schimbarea comportamentului de consum, pentru că tot mai mulţi români îşi petrec vacanţe mai lungi în străinătate şi mai scurte în ţară.
Scăderea sejurului mediu petrecut la destinaţie are drept rezultat atragerea unor cheltuieli mai mici din partea turiştilor interni. Mai mult decât atât, peste jumătate dintre aceştia îşi petrec vacanţele în zone litorale sau montane şi, de aceea, este importantă diversificarea ofertelor pentru a putea răspunde nevoii crescânde a pieţei locale de a reţine cheltuielile generate de turişti în ţară, în vederea asigurării unei balanţe naţionale de plăţi pozitive”, precizează sursa citată.
În urma analizei datelor obținute din Indexul competitivității turismului și călătoriilor, acest studiu examinează domeniile specifice în care România prezintă un avantaj competitiv și un potențial de creștere în comparație cu alte țări rivale. În plus, acesta ia în considerare modelele predominante de avansare în sectorul turismului și conceptul de „experiențe ale vizitatorilor”.
Pe baza acestor constatări, autorii acestei strategii susțin că România ar trebui să acorde prioritate la patru segmente primare pentru a-și menține atractivitatea pentru turiștii străini cu capacități de cheltuieli mai mari și pentru a crește durata medie a șederii lor în țară.
Categoriile de turism din România cuprind patrimoniul cultural, turismul cultural și istoric (inclusiv gastronomia), natura și aventura (inclusiv ecoturismul și turismul rural), sănătatea și bunăstarea (cu accent pe resursele balneare abundente ale României) și MICE (reuniuni, stimulente, conferințe, expoziții).