Inainte de toate, trebuie sa stiti ca in cazul rezilierii unui contract turistic din motive personale, penalizarile sunt diferite de la o agentie la alta. De asemenea, daca rezilierea contractului este initiata de agentie, suma pe care turistul o recupereaza este diferita de cea primita in varianta rezilierii din motive personale.
Daca turistul este cel care reziliaza contractul, din motive personale, va trebui sa despagubeasca agentia pentru prejudiciul pe care i l-a creat. Astfel, la agentia Vacanta, daca turistul solicita rezilierea cu 20 de zile inaintea plecarii, va suporta o penalizare de 50% din valoarea contractului, iar daca se razgandeste cu 15 zile inainte, penalizarea este de 100%. Evident, turistul are optiunea de a ceda pachetul de servicii unei alte persoane, cu obligatia de a anunta agentia.
Situatia este alta daca agentia anuleaza calatoria, din cauza nerealizarii numarului minim de persoane pentru grup sau daca operatorul mareste pretul prevazut in contract.
Modificarile la cursele charter sunt dese
Conform ordonantei nr. 107/1999, hotararii de guvern nr. 513/1998 si ordinului Ministerului Turismului nr. 125/1998, agentia de turism are dreptul sa modifice pretul pachetului turistic stabilit in contract si sa anunte turistul cu cel putin 25 de zile inainte, in cateva cazuri: daca se mareste costul transportului (ceea ce include si scumpirea carburantilor), daca se maresc taxele de aeroport sau daca se modifica foarte mult cursul de schimb valutar. „Cel mai des se intampla sa se modifice tarifele la cursele charter, ultima modificare de acest gen fiind pe relatia Malta. Initial, perioada era de 7 zile si dupa ce noi ne-am alcatuit ofertele, ei ne-au anuntat ca au micsorat perioada la 5 zile, din cauza cursei charter. Normal, a trebuit sa modificam ofertele”, explica Ramona Fintescu, sef departament outgoing la Agentia Vacanta. Daca turistul nu este de acord cu marirea tarifului cu peste 10%, poate rezilia contractul fara penalizari, avand in acelasi timp posibilitatea de a opta pentru un alt pachet de servicii, la un pret egal sau mai mic.
Anularile facute din timp nu sunt penalizate
Pe de alta parte, suma rambursata depinde de tipul biletului de avion achizitionat si de tara de destinatie. „Astfel, cele mai ieftine bilete de avion sunt si cele mai restrictive, asa ca in cazul anularii unui bilet care se incadreaza in categoria oferte speciale, de obicei nu mai primesti inapoi nici un leu. Ca regula generala, pentru anularea cu 24 de ore inainte a biletelor emise cu data fixa de intoarcere, Tarom retine o penalizare de 50 USD, iar la companiile straine penalizarea se ridica la 100 USD. Daca biletul este anulat mai tarziu de 24 de ore, penalizarea este de 100%.”, precizeaza Lucian Boronea, director general la Gelsor Travel. Pe de alta parte, un bilet la clasa business poate fi restituit oricand fara penalizari. De asemenea, daca anularea este facuta cu 3-5 zile inainte, nu se platesc penalizari.
Tara de destinatie joaca un rol important in conditiile generale de retragere din excursie. De exemplu, daca turistul doreste sa mearga in Mexic trebuie sa faca plata cu cel putin doua-trei luni inainte de inceperea excursiei, din cauza distantei la care se afla tara respectiva. Asa ca, daca anuleaza calatoria cu 30 de zile inainte, penalizarea se poate ridica la 100% din tariful excursiei.
Penalizari se inregistreaza si la anularea rezervarii unei camere de hotel. In general, daca anularea survine cu 3-5 zile inainte, penalizarea este zero, iar cu 24 de ore inainte, este de 100% din suma achitata. In cazul rezervarilor efectuate pentru Revelion, Craciun sau cu ocazia targurilor si evenimentelor speciale din fiecare tara, regulile de anulare a unei camere se schimba.    

Penalizari retinute de agentie in cazul neobtinerii vizei
· 50 USD comisionul agentiei
· 10% din valoarea asigurarii medicale
· contravaloarea vizei
· penalizarile (diferite) practicate de fiecare companie aeriana, in caz de anulare/modificare a biletului
· la rezervarile individuale se percepe o taxa de 30 USD, reprezentand penalizarea pentru anularea rezervarii
Nota: din contractul incheiat de agentia Vacanta.

Conditii de retragere a turistului
· inainte cu 21 de zile – penalizare 0% (se retine taxa de viza, asigurare, bilet de avion, daca este nerambursabil)
· inainte cu 20-15 zile – penalizare 25% din valoarea totala a serviciilor
· inainte cu 14-10 zile – penalizare cu 50% din valoarea totala a serviciilor
· inainte cu 10-7 zile – penalizare cu 75% din valoarea serviciilor
· 6-0 zile – penalizare cu 100%.
Nota: din contractul incheiat de Gelsor Travel.