Tarife şi comisioane mai mici, destinaţii reinventate şi suplimentarea numărului de locuri sunt ingredientele care alcătuiesc reţeta vacanţelor de Paşte: pregătite în acest an de agenţiile de turism.

Potrivit Asociaţiei Agenţiilor de Turism (ANAT), anul trecut, peste 110.000 de români au optat pentru o mini-vacanţă de Paşte. „Dintre aceştia, peste 20.000 s-au orientat către străinătate. În 2009, numărul turiştilor români care pleacă afară se estimează a fi asemănător celui din 2008“, spune Traian Bădulescu, consilierul de presă al ANAT. Pentru a contracara efectele crizei, agenţiile au crescut cu 30%-50% numărul sejururilor oferite şi, în acelaşi timp, au schimbat destinaţiile şi au redus tarifele. Bulgaria reintră în portofoliul agenţiilor, nu doar ca destinaţie de weekend, în timp ce destinaţiile scumpe, all inclusive, sunt înlocuite cu altele mai ieftine.

În mod tradiţional, turoperatorii încep să vândă majoritatea pachetelor turistice abia de la sfârşitul lunii martie. Dacă de la începutul anului şi până la târgul de turism al României se vând circa 25% din pachetele turistice, afluxul turiştilor este mult mai mare în urma acestui eveniment. „Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, am observat o creştere nesemnificativă a vânzărilor, cu 0,1 %, dar care ne bucură, având în vedere criza financiară“, spune Mircea Vladu, director general al Prestige Tour.

Grecia rămâne preferata români­lor pentru Paşte, din simplu fapt că este ușor accesibilă şi este o ţară ortodoxă. „Anul acesta, am pregătit cu 50% mai multe pachete turistice către destinaţiile greceşti“, spune Mircea Vladu. Turoperatorul Christian Tour, care a avut în 2008 în jur de 800 de pachete turistice la preţuri de aproximativ 300-350 de euro de persoană vândute pentru Grecia. „În 2009, comparativ cu anul trecut, ne așteptăm să vindem cam 1.000 de vacanțe, cu un preţ mediu aproximativ egal cu cel de anul trecut“, spune Christian Pandel, directorul general al companiei, care a introdus şi Bulgaria în oferta de anul acesta, majoritatea turoperatorilor fiind reticenţi la noi destinaţii în portofoliul lor. „Având în vedere că este un an de consolidare economică, nu riscăm să lansăm noi destinaţii pentru Paşte, mizăm pe cele tradiţionale, pentru care, de altfel, există şi cea mai mare cerere“, spune Mircea Vladu.

Ultima speranță rămân tichetele de vacanță

Pe de altă parte, agenţiile sunt convinse că legea tichetelor de vacanţă va aduce un plus turismului intern. Potrivit reprezentanţilor pieţei, în 2009, numărul românilor care îşi vor petrece concediile în ţară va fi în creştere faţă de 2008. „Cu tichetele sigur vom avea mai mulţi turişti, începând chiar cu vacanţa de Paşte“, spune Lucia Morariu, director general al Eximtur. Ca să-şi menţină acelaşi număr de turişti, agenţiile vin cu noi strategii. Astfel, au fost dispuse să renunţe la o parte din comisionul lor, preţurile finale ale sejururilor ajungând mai mici cu până la 20%. „Pe lângă sistemul de early booking, introdus din acest an, care duce la un preţ mai mic al vacanţei, noi am avut iniţiativa de a reduce cu 2%-3% comisionul de 10% pe care agenţia îl percepea până de curând“, spune Vladu.

O reducere similară a comisionului va aplica şi Christian Tour. Spre exemplu, în insu­la Rhodos, preţurile au scăzut cu până la 20%, pentru Sharm el Sheikh cu 9%, iar pentru Tenerife cu până la 14%. Cele mai ieftine destinaţii sunt Halkidiki, care costă 129 de euro de persoană pentru trei nopţi cazare cu demipensiune şi prânz tradiţional de Paşte. Şi Creta este accesibilă, cu 199 de euro, pentru şapte nopţi cazare cu all inclusive, la un hotel de trei stele  în oferta Christian Tour.

20.000 de turişti vor alege în acest an să îşi petreacă vacanţa de Paşte peste hotare. La un preţ mediu de 200 de euro pe sejur, aceştia vor aduce agenţiilor 40 de milioane de euro