Vacanțele își aleg turiștii, la fel cum turiștii își aleg vacanțele. Oricum o dai, există câștig de ambele părți: vânzătorul încasează banii, iar cumpărătorul cumpără „o scânteie“, câteva zile care îl fac fericit. Târgul pare a fi unul drept, corect. Fiecare primește de cât plătește. Așa s-au născut afaceri de zeci de milioane de euro. Și tot așa industria românească de turism a sărit de pragul de un miliard de euro. Ca valoare. Ce aduce noul an? Ei bine, estimările proprietarilor de agenții se opresc la creșteri de 20%, ceea ce plasează 2016 în topul celor mai dinamici ani din ultimul deceniu. Aceștia spun că vor continua să investească în destinații noi, în extinderi și modernizări, dar și în achiziții și nișe noi. Unele proiecte sunt începute anul acesta, altele noi au fost deja anunțate. „Vrem să intrăm pe piața de corporate travel, de anul viitor, fie prin achiziția unui jucător din domeniu, de pe piața românească, fie dezvoltând un departament propriu. Acesta este unul dintre cele mai importante planuri ale noastre“, dă un indiciu Daniel Truică, managing partner și fondator al portalului de turism Vola.ro. Este o mișcare strategică, lansată, fără doar și poate „la momentul potrivit“. Mai exact, începand cu 1 Decembrie 2015, IATA (International Air Transport Association) a modificat perioada de facturare a vânzărilor de bilete de avion ale companiilor membre, iar pe lângă această modificare se va uita mai atent și la garanțiile solicitate agențiilor de turism. Ori, aceste garanții se calculează în funcție de situațiile financiare ale agențiilor și de vânzările făcute prin IATA într-o anumită perioadă de timp. În acest context, multe companii de travel, în general, și de corporate, în mod special, vor avea probleme de cash flow odată cu schimbările impuse de IATA, ceea ce îi va determina pe unii dintre proprietarii acestora să își vândă afacerea.

«Cel mai fructuos an»

Toate aceste previziuni vin după un an în care industria românească de turism chiar a trecut prin schimbări majore. Iar cele mai importante au fost reducerea TVA pentru pachetele turistice la 9% și punerea în aplicare a normelor pentru emiterea voucherelor de vacanță. Pornind de aici, Mohammad Murad, preşedintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), consideră că 2015 a fost cel mai fructuos an din punct de vedere al realizărilor legislative din ultimii 20 de ani. Cu alte cuvinte, există o consolidare și o concentrare a pieţei, în sensul în care jucătorii mai agili cresc mult mai repede decât creşte piaţa, fiind luate în calcul inclusiv cele trei produse pe care ar trebui să le exploateze: Delta Dunării, Transilvania şi Bucureştiul.

În același timp, tot în 2016, proiectul modificat al Legii Turismului ar putea fi aprobat până în luna martie, potrivit oficialilor Autorităţii Naţionale pentru Turism (ANT). Cel puțin acesta este targetul, în contextul în care „ce a fost mai greu a trecut“, iar acum ar mai trebui „periat tot cadrul legal“, găsit ce se aplică și ce nu.

O dinamică alertă a pieței de turism se va păstra și la nivel global, atât din punct de vedere al ritmului de dezvoltare, cât și al tehnologiilor IT utilizate. Potrivit unui studiu al IATA, în anul 2012 s-au înregistrat 2,98 miliarde de călători ai companiilor aeriene, iar în 2017 se estimează că se vor înregistra peste 3,91 miliarde de călători. De asemenea, se apreciază că piața de călătorii și turism va înregistra peste 7.680 miliarde euro în 2023 (estimarea se bazează pe o creștere medie anuală de 4,4%).

„Tehnologiile Web 2.0 și mobile au accelerat schimbările care se produc în economie. Modele noi de afaceri apar foarte rapid și pot schimba radical modul în care sunt realizate afacerile în anumite domenii. Acest lucru s-a produs și în industria de călătorii și turism, unde mare parte din business a fost transferat în zona de web și mobilitate“, spune Robert Komartin, General Manager Amadeus România.