Firmele românești care au achiziționat bunuri/servicii sau au efectuat importuri în alte state membre UE, pentru care au achitat TVA în statele respective, pot recupera sumele plătite în contul taxei, însă trebuie să se grăbească cu cererea de rambursare. Specialiştii Deloitte România explică care este procedura care trebuie urmată pentru recuperarea taxei și la ce trebuie să fie atenți contribuabilii în realizarea documentației necesare pentru a urgenta procesul de recuperare a sumelor cuvenite.
Firmele românești care au achiziționat bunuri/servicii sau au efectuat importuri în alte state membre ale Uniunii Europene, pentru care au achitat TVA în statele respective, pot recupera taxa în anumite condiții. Pentru taxa achitată în 2018, termenul de depunere a cererii pentru solicitarea rambursării TVA este 30 septembrie 2019.
Procedura rambursării TVA achitată în alte state membre este reglementată de Directiva 2008/9/CE a Consiliului din 12 februarie 2008, care a fost transpusă în legislația fiecărui stat membru. Această procedură nu este dificilă, însă pașii trebuie urmați cu atenție și termenele, respectate cu strictețe, potrivit Deloitte România.
În România, orice persoană impozabilă stabilită local poate obține rambursarea TVA aferentă achizițiilor de bunuri/servicii și importurilor efectuate în alte state membre. Condiția esențială pe care trebuie să o îndeplinească solicitantul este să fi efectuat operațiuni care dau drept de deducere a TVA. În plus, solicitantul nu trebuie să fie stabilit în statul membru în care a efectuat respectivele achiziții și să nu fi efectuat livrări bunuri/prestări de servicii pe teritoriul acelui stat pentru care este persoana obligată la plata taxei.
Cele mai frecvente tipuri de achiziții sunt serviciile de cazare și restaurant, cheltuielile de deplasare, combustibilul, accesul la târguri și expoziții.
Astfel, dacă aveți un cod valid de TVA și efectuați operațiuni cu drept de deducere în România, va recomandăm să efectuați o analiză a sumelor reprezentând TVA achitată în alte state membre unde nu sunteți stabiliți/înregistrați în scopuri de TVA.
Perioada pentru care se poate solicita rambursarea TVA este cuprinsă între trei luni și un an, excepție făcând situația în care aceasta reprezintă perioada rămasă până la sfârșitul anului calendaristic. În cazul în care cererea de rambursare vizează o perioadă de rambursare mai mică de un an calendaristic, dar mai mare de trei luni, cuantumul TVA pentru care se solicită o rambursare nu poate fi mai mic de 400 de euro. Pentru perioadele de rambursare de un an calendaristic sau perioada rămasă dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 de euro.
Dacă sunt îndeplinite condițiile și validate pragurile, persoana impozabilă poate depune o cerere de rambursare (pe cale electronică) până pe 30 septembrie 2019 pentru TVA achitată pe parcursul anului 2018. În cazul în care baza impozabilă menționată pe factură sau documentul de import depășește 1.000 de euro, respectiv 250 de euro, în cazul facturilor pentru combustibil, statul membru de rambursare poate solicita anexarea documentelor. Pentru a câștiga timp, recomandarea noastră este să atașați aceste documente odată cu depunerea cererii de rambursare.
Cererea se depune prin intermediul portalului electronic pus la dispoziție de autoritățile fiscale din România și aplicantul primește o confirmare de primire. În continuare, autoritățile române transmit cererea de rambursare către statul membru relevant.
Statul membru de rambursare poate stabili limba în care solicitantul trebuie să furnizeze informațiile din cererea de rambursare sau eventualele informații suplimentare. Spre exemplu, când România este statul de rambursare, toate solicitările de informații suplimentare, decizii sau comunicări sunt transmise în limba română către solicitanții din alte țări. Acest fapt îngreunează procesul și întârzie timpul de răspuns al persoanelor impozabile stabilite în alte state membre.
Termenul de soluționare a cererii de rambursare este între patru și opt luni de la data la care statul membru de rambursare primește cererea. Recomandăm verificarea regulată a datelor din Spațiul Privat Virtual (serviciul ANAF prin care se realizează comunicarea electronică a informațiilor între contribuabili și autoritatea fiscală) pentru a răspunde eventualelor solicitări de informații în timp util.
În cazul în care cererea se aprobă, rambursarea sumei este efectuată de către statul membru de rambursare în termen de zece zile lucrătoare de la data expirării termenului de patru luni sau, în cazul în care au fost solicitate informații suplimentare sau alte informații ulterioare, de maximum opt luni.