TVA devine armă în lupta cu poluarea

Fiscul descurajează achiziţia şi circulaţia autovehiculelor europene. Mai multe ţări europene se folosesc de TVA pentru a reduce poluarea produsă de maşini. Restricţiile variază de la interzicerea deducerii taxei la impunerea de plafoane de deducere, în funcţie de emisii. Ce faci când ai o firmă şi vrei să scoţi bani din casă sau din conturi? Unul dintre cele mai frecvente răspunsuri pe care ţi l-ar da micii întreprinzători este că te uiţi în torpedo după un bon

Fiscul descurajează achiziţia şi circulaţia autovehiculelor europene. Mai multe ţări europene se folosesc de TVA pentru a reduce poluarea produsă de maşini. Restricţiile variază de la interzicerea deducerii taxei la impunerea de plafoane de deducere, în funcţie de emisii.

Ce faci când ai o firmă şi vrei să scoţi bani din casă sau din conturi? Unul dintre cele mai frecvente răspunsuri pe care ţi l-ar da micii întreprinzători este că te uiţi în torpedo după un bon de benzină. Dacă nu-l ai, poţi să-ţi întrebi prietenii.

În contabilitatea firmelor au intrat, pe lângă benzina consumată la transportul mărfurilor sau cea arsă de agenţii de vânzări, şi carburanţii folosiţi de angajaţi de acasă până la birou, pentru drumurile făcute în interes personal de salariaţi sau familiile lor şi chiar bonurile de benzină ale cunoştinţelor patronilor. Totul este posibil din cauză că, în România, legea nu impune nicio restricţie: se poate deconta oricât.

Restricţii după combustibil în Franţa

Alte ţări au descurajat achiziţia de maşini şi combustibili, cu scopul declarat de a reduce poluarea, impunând restricţii în ceea ce priveşte dreptul de a deduce TVA. Două exemple cu tradiţie sunt Anglia şi Franţa. Restricţiile variază de la interzicerea totală a deducerilor până la impunerea unor plafoane privind sumele maxime ce pot fi deduse. Un efect secundar al acestor reglementări: pe străzi sunt mai puţine autovehicule aparţinând firmelor şi conduse de salariaţi în interes personal.

În Franţa, nu sunt deductibile integral decât cheltuielile cu combustibili de tip GPL (gaz-petrol lichefiat şi GNA – gaz natural pentru autovehicule), evident pentru că sunt mai puţin poluante. În cazul motorinei, deductibilitatea este limitată la 80% din TVA de pe chitanţă. În cazul maşinilor mici, nu este permisă deducerea TVA.

În schimb, dacă o firmă cumpără un microbuz cu cel puţin nouă locuri pentru a asigura transportul angajaţilor, astfel încât aceştia să nu fie nevoiţi să vină la muncă fiecare cu maşina personală, statul relaxează regulile, permiţând deducerea integrală a taxei.

În Anglia, în principiu, poate fi dedusă TVA pentru benzina „arsă“ în interes de serviciu, nu şi pentru cea utilizată în interes personal. Ar fi însă foarte greu de estimat care este consumul aferent orelor de muncă şi cât este cel realizat în interes privat. Aşa că există norme de consum pentru fiecare maşină. A fost introdusă şi posibilitatea de a „cumpăra“ dreptul de a deduce integral TVA pentru combustibili, prin plata unei taxe lunare. Aceasta variază, în funcţie de emisiile de dioxid de carbon, de la 730 de lire sterline pe an la 1705 lire sterline pe an.

Deducerea TVA pe benzină nu este posibilă nici în Ungaria. În Polonia, sistemul este similar celui din Franţa, interdicţia vizează doar maşinile mici, cu o capacitate de încărcare sub 3,5 tone. În Spania, doar jumătate din TVA trecută pe bonurile de benzină poate fi dedusă, pornindu-se de la principiul că o maşină „pe firmă“ este utilizată jumătate în interes de serviciu, jumătate în interes personal.

Achiziţii cu TVA nedeductibil

Pe lângă regulile privind posibilitatea de a recupera TVA plătită pentru combustibili, statele europene au impus restricţii şi la nivelul recuperării taxei plătite la achiziţia unui autovehicul. În cele mai multe cazuri, nu poate fi recuperată taxa plătită la achiziţia unui autoturism „pe firmă“ sau poate fi recuperată doar jumătate din această sumă. În România, deductibilitatea este integrală.

Tendinta

În anii următori, s-ar putea introduce o cotă redusă a TVA pentru produsele ecologice, la nivel european. Propunerea a fost făcută deja de miniştrii de finanţe ai Franţei şi Angliei şi ar putea intra în vigoare în 2010, potrivit publicaţiei EuObserver. Ar fi încurajat astfel consumul de produse ecologice, dar şi investiţiile în domeniu.