Noul pachet TVA, care va intra în vigoare de la 1 ia­nuarie 2010, va aduce mai multe obligaţii pentru firme, deşi Comisia Europeană şi-a propus să scadă, prin modificările legislative, costurile administrative ale companiilor.

Începând de anul viitor, în toate statele Uniunii Europene vor fi aplicate noi prevederi legislative în domeniul TVA. Reglementările se  referă la  trei aspecte majore ale regimului TVA: regulile referitoare la locul taxării pentru prestările de servicii,  procedurile legate de rambursarea TVA pentru persoanele nerezidente, dar şi la proceduri privind colaborarea şi transmiterea de informaţii între autorităţile fiscale din statele membre. Ministerul Finanţelor Publice a preluat noile prevederi într-un proiect de modificare a Codului fiscal aflat încă în dezbatere publică .

Intrarea in vigoare a acestor modificări legislative va însemna pentru companii mai multe obligaţii declarative pentru serviciile prestate şi primite către/de la companii din Uniunea Europeană.

Obligaţii noi pentru firme

Impozitarea pentru scopuri de TVA a prestărilor de servicii internaţionale se va face în ţara unde are loc consumul serviciilor de către beneficiar. „În linii mari, prestările de servicii internaţionale către alte companii vor fi supuse TVA în ţara beneficiarului (regula „business-to-business” – B2B), în timp ce prestările de servicii către persoane fizice vor fi supuse TVA în continuare în ţara prestatorului (regula „business-to-consumer“ – B2C)”, explică Adina Vizoli, partner NNDKP Consultanţă Fiscală. Regula are însă numeroase excepţii, după cum precizează consultantul fiscal. Printre categoriile de servicii care vor fi impozitate în continuare în ţara unde are loc consumul sunt: serviciile prestate în legătură cu bunuri imobile, cele de tip restaurant sau închiriere de maşini pe termen scurt.

Ramona Jurubiţă, tax partner KPMG, consideră că intenţia Comisiei Europene a fost să armonizeze impozitarea serviciilor în toate statele membre. „Aceste demersuri au fost făcute în vederea scăderii costurilor cu TVA pentru contribuabili. Totuşi, aceste „simplificări” generează obligaţii declarative noi, cea mai importantă fiind întocmirea declaraţiei recapitulative a serviciilor prestate către/primite de la alte persoane impozabile din UE“, spune aceasta.

Începând cu 1 ianuarie 2010, declaraţiile recapitulative se vor depune lunar, atât pentru comerţul intracomunitar cu bunuri, cât şi pentru cel cu servicii. Totodată, companiile neplătitoare de TVA (de exemplu, companiile cu cifra de afaceri sub plafonul de înregistrare în scopuri de TVA, instituţiile financiare) care beneficiază de servicii intracomunitare vor fi obligate să se înregistreze în scopuri de TVA pentru că va trebui să depună declaraţii recapitulative în sistemul de raportare european VIES. „Până la data de 1 ianuarie, companiile trebuie să-şi reconfigureze sistemele interne de raportare pentru a-şi putea îndeplini noile obligaţii de raportare fiscală“, arată Adina Vizoli.

Procedura de rambursare a TVA – plătită pentru cumpărări în alt stat membru – va fi realizată electronic. Potrivit modificărilor, cererile de rambursare se depun în statul unde este stabilit solicitantul şi se transmit electronic de autoritatea fiscală. Termenele de analizare a cererilor vor fi stricte, iar în cazul întârzierilor, companiile vor primi despăgubiri.

Dezavantajul major al noilor reglementări îl reprezintă creşterea obligaţiilor admi­nistrative de raportare pentru companii.
Adina Vizoli, partner NNDKP Consultanţă Fiscală

Ce se modifică din 2010

178-38292-08_calculator_39.jpgRambursarea TVA Se modifică procedura de rambursare a TVA din alte state membre ale Uniunii Europene.

– Locul plăţii TVA În cazul serviciilor se schimbă modalitatea de stabilire a locului unde se aplică TVA.

– Supravegherea Apar noi reglementări privind cooperarea administrativă în domeniul TVA şi schimbul de informaţii între statele membre.