Oficiali ruşi au luat 400.000 de tone de cereale din teritoriul ucrainean ocupat, adică aproximativ o treime din stocurile de cereale de la Herson, din regiunile Zaporojie, Doneţk şi Lugansk, a declarat viceministrul agriculturii de la Kiev, Taras Vîsoţki, marţi seară la televiziunea ucraineană, transmite DPA, potrivit Agerpres.
O problemă istorică între Ucraina și Rusia
Înainte de război, acolo erau depozitate aproximativ 1,3 milioane de tone de cereale pentru aprovizionarea zilnică, dar şi pentru plantare. „Nu erau rezerve strategice”, a spus el. Dacă stocurile de cereale se reduc, acele zone se confruntă cu riscul de foamete, a avertizat el.
Luarea cerealelor cu forţa este istoric o problemă dureroasă între ucraineni şi ruşi. Aproximativ patru milioane de oameni au murit de foame în Ucraina când dictatorul sovietic Iosif Stalin a forţat ţăranii să intre în ferme colective şi a confiscat cerealele cu forţa în 1932-1933, aminteşte sursa citată.
Morţi au fost înregistraţi de asemenea în sudul Rusiei şi Kazahstan. Ucraina consideră foametea creată artificial drept un genocid ordonat de Moscova pe care îl numeşte Holodomor sau Marea Foamete.
Ucraina se confruntă și cu o creștere a tarifelor pentru exporturile de cereale
Pe de altă parte, cu porturile ucrainene de la Marea Neagră blocate de Rusia, exportatorii de cereale care caută să folosească porturile de la Dunăre se confruntă cu o creştere rapidă şi nejustificată a tarifelor, a afirmat marţi Vadym Denysenko, consilier la Ministerul de Interne din Ucraina, transmite Reuters.
De la debutul invaziei ruseşti, în 24 februarie, Ucraina a fost obligată să îşi redirecţioneze exporturile de cereale pe calea ferată spre frontiera de Vest sau spre micile porturi de la Dunăre.
Înainte de începutul războiului, taxa de transbordare a cerealelor în porturile Reni şi Izmail era de 5-6 dolari pe tonă, iar după începerea ostilităţilor a urcat la 12 dolari pe tonă, a scris Vadym Denysenko pe pagina sa de Facebook. Acesta a adăugat că în aprilie taxa a urcat la 15 dolari pe tonă iar pentru mai a fost anunţată o taxă de 20 dolari pe tonă.
„Înţeleg câştigul, dar o creştere de patru ori nu mai este o piaţă, este şantaj”, susţine Denysenko.
Traderii au confirmat creşterea dar nu au precizat preţurile exacte, în timp ce autorităţile portuare spun că nu au nivelul exact al preţurilor, care este „stabilit de structurile comerciale”.