Ministrul adjunct pentru renovare şi infrastructură, Iuri Vaskov, a anunțat că Ucraina doreşte să înceapă lucrările pentru a face şi mai adânc canalul său de navigaţie pe Dunăre încă din acest an. Ucrainenii intenționează, astfel, să-și extindă rutele alternative pentru exportul de cereale. Ei vor să poarte discuţii cu oficialii Uniunii Europene pe această temă.
Ucraina vrea să adâncească şi mai mult canalul Bâstroe. Potrivit ministrului adjunct pentru renovare şi infrastructură, Iuri Vaskov, Ucraina doreşte să înceapă lucrările pentru a face şi mai adânc canalul său de navigaţie pe Dunăre încă din acest an, pentru a-şi extinde rutele alternative pentru exportul de cereale.
Ucraina a adâncit deja de la 3,9 metri la 6,5 metri acest canal navigabil pentru a-şi putea spori exporturile din porturile sale fluviale, după invazia rusă care i-a blocat porturile de la Marea Neagră şi numai un volum limitat de cereale a fost expediat prin aceste porturi în urma acordului cu Rusia mediat de Turcia şi de ONU.
Dezbatere cu cei de la UE în viitorul apropiat
Ministrul Iuri Vaskov a declarat marţi, la o conferinţă pe tema cerealelor, că noua adâncime a canalului Bâstroe a permis navelor să se oprească în porturile ucrainene de pe Dunăre, dar aceasta nu este încă suficientă pentru navele încărcate, care trebuie să folosească canalul Sulina din România, care este mai adânc.
El a declarat că Ucraina ar dori să extindă adâncimea Bâstroe la 7,2 metri, similar cu canalul românesc, şi intenţionează să poarte discuţii cu oficialii Uniunii Europene pe această temă în viitorul apropiat.
Demersul pentru rute alternative de export a căpătat un caracter de urgenţă în timpul războiului, după ce Rusia a blocat ruta tradiţională de export a Ucrainei prin Marea Neagră şi doar un volum limitat de mărfuri este expediat în cadrul unui acord mediat de Turcia şi de Naţiunile Unite.
România este extrem de categorică pe acest subiect
România a declarat că este îngrijorată de faptul că orice lucrare la calea navigabilă ce traversează zona comună a Deltei Dunării ar putea ameninţa viaţa sălbatică din situl Patrimoniului Mondial UNESCO şi ar putea încălca tratatele internaţionale de protecţie a mediului, a arătat Reuters.
Ucraina a transportat cereale pe canalul Bâstroe încercând să dezvolte rute alternative pentru exporturile sale. Un sfert din exporturile agricole ale Ucrainei trec în prezent prin porturile sale dunărene, în timp ce jumătate ies prin porturile din Marea Neagră, iar un alt sfert traversează frontiera terestră vestică a Ucrainei.
Potrivit unui ordin din 16 februarie, emis de portul Izmail, pescajul de trecere al navelor în tronsonul de la kilometrul zero al gurii Bâstroe a Dunării, până la kilometrul 77 al gurii Chilia este de 6,5 metri, iar din kilometrul 77 până la kilometrul 116 al estuarului – 7 metri. La începutul invaziei rusești, pescajul maxim era de numai 3,9 metri.