Metrorex are planuri mari când vine vorba de extinderea rețelei pentru următorii aproape 20 de ani. ”Avem o strategie până în 2030. Atunci, metroul va fi principalul mijloc de transport public, având în vedere că s-ar putea transporta zilnic, în medie, 1,5 milioane de călători, aproape cât toată populația înregistrată astăzi în București”, a declarat pentru Capital Gheorghe Udriște, directorul general al Metrorex.
Mai mult decât dublu față de prezent, când numărul de călători ajunge la 650.000 zilnic, în perioadele de vârf.
Deși pare o utopie, Udriște este convins că, în cazul în care va exista finanțare, aceste planuri se vor transforma în fapte. Și atunci, vom avea peste 150 de stații, față de 51 câte sunt acum, și o rețea de cel puțin 140 de kilometri, practic o dublare comparativ cu cei 70 de kilometri de astăzi.
În cifre, ”suma totală a investițiilor ar putea depăși 8 miliarde de euro, până în 2030”, spune și Ștefan Roșeanu, senior partner Club Feroviar. Este clar că această strategie va schimba total harta Capitalei, vor apărea cartiere întregi de locuințe și se vor dezvolta noi zone de birouri.
Punctual, potrivit lui Udriște, extinderea rețelei, în următorii 20 de ani, înseamnă finalizarea unor proiecte precum: Linia 4 Gara de Nord – Gara Progresul, Linia 5 Drumul Taberei – Pantelimon, Linia 6 Otopeni – 1 Mai, Linia 7 Bragadiru – Voluntari, cât și extinderea magistralelor existente: Pipera – Tunari, Ghencea – Domnești, Laminorului – Mogoșoaia, Pantelimon – Cernica. În prezent, rețeaua de metrou a Capitalei are patru linii (magistrale).
Printre proiectele care au obținut finanțare se numără și o parte din Linia 5 Drumul Taberei – Pantelimon, prelungirea Liniei 4 cu două stații, dar și Linia care face legătura între Aeroportul Otopeni și Bucureștii Noi.
Recent, oficialii Metrorex și consorţiul japonez Padeco – Oriental Consultants au semnat contractul care vizează pregătirea, proiectarea şi supervizarea lucrărilor aferente magistralei de metrou care va lega Bucureştiul de Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni, urmând să se finalizeze în 2017 sau 2018.
Cu alte cuvinte, cel mai târziu, în 2018, românii vor putea merge la aeroport cu metroul. ”Consorţiul japonez va pregăti acest proiect şi va superviza începutul lucrărilor. Anul viitor vom finaliza proiectul tehnic şi caietele de sarcini pentru a demara licitaţiile de construcţie tunele şi staţii, iar lucrările vor fi începute în 2013”, a subliniat atunci Udrişte.
Contractul are o valoare de 66,6 milioane de euro și este finanţat printr-un credit al Băncii Internaţionale de Cooperare a Japoniei (JICA) şi prin contribuţii de la bugetul de stat. În total, investiția va ajunge la peste 800 milioane de euro. Magistrala va avea o lungime de 14 km, legând stațiile Pajura, Expoziţiei, Parc Herăstrău (terminal linia de tramvai 41), Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, Băneasa Nord, Privighetorilor, Otopeni Sud, Otopeni Centru şi Aeroport Henri Coandă.
Pentru anul viitor, directorul Metrorex spune că vor fi deschise alte șase puncte de lucru în Drumul Taberei (acum sunt deschise patru) și se vor organiza mai multe licitații pentru demararea unor proiecte. Și, pentru a încheia într-o notă optimistă, Udriște crede că metroul de la București va fi unul dintre cele mai moderne din lume.