Producătorii auto vor avea trei ani la dispoziție, în loc de un an, pentru a se conforma țintelor UE privind emisiile de CO2 în 2025 pentru mașini și camionete, conform unei propuneri publicate marți de Comisia Europeană, transmite Reuters.
Producătorii auto europeni au cerut Bruxelles-ului să facă mai flexibile aceste ținte, care depind de vânzarea mai multor vehicule electrice. Potrivit Reuters, acesta este un segment în care se află deja în urma companiilor rivale din China și Statele Unite.
Conform modificărilor propuse publicate marți, UE va stabili conformitatea cu regulile de CO2 pentru 2025 pe emisiile medii ale unui producător de automobile în perioada 2025-2027.
O gură de oxigen pentru producătorii auto europeni
„Prin inițiativa de astăzi, acordăm mai multă flexibilitate acestui sector-cheie și, în același timp, menținem cursul obiectivului nostru climatic”, a declarat președintele Comisiei, Ursula von der Leyen. Ea s-a angajat la începutul acestei luni că va acorda producătorilor auto „un respiro” în privința regulilor, după ce producătorii europeni au declarat că obiectivele inițiale ar putea duce la amenzi de până la 15 miliarde de euro (16,2 miliarde de dolari) pentru nerespectarea obiectivelor.
Limitele stricte ale emisiilor de dioxid de carbon impuse producătorilor auto au fost lansate în acest an. Acestea stabilesc ca cel puțin o cincime din totalul vânzărilor de către majoritatea companiilor auto să fie vehicule electrice.
Propunerea de ajustare a legii necesită aprobarea Parlamentului European și a țărilor UE, care pot propune modificări suplimentare. Republica Cehă a declarat anterior că va solicita o perioadă de conformitate de cinci ani.
Ce spun producătorii auto
Producătorii de automobile europeni au fost deja afectați de scăderea cererii, de închiderea fabricilor și acum se pregătesc pentru tarifele din SUA.
Volkswagen se numără printre giganții auto care și-au exprimat sprijinul pentru extinderea perioadei de conformitate, dar nu toți jucătorii din industrie au susținut o astfel de schimbare.
Volvo Cars, deținută în majoritate de producătorul chinez de vehicule electrice Geely, a avertizat că unele companii au investit deja pentru a se asigura că pot respecta obiectivele pentru 2025.
Modificarea va defavoriza Europa în fața Chinei
Grupul din industria transportului electric E-Mobility Europe a avertizat că modificarea limitelor de CO2 pentru 2025 va defavoriza Europa în fața Chinei în ceea ce privește vehiculele electrice și va descuraja investițiile în infrastructura de încărcare.
UE are un obiectiv climatic pe termen mai lung pentru ca toate mașinile noi, vândute începând cu 2035, să aibă emisii zero – punând cruce vânzărilor de vehicule noi cu motor cu combustie, notează Reuters.
Comisia Europeană a refuzat până acum să modifice obiectivul pentru 2035, despre care spune că este esențial pentru îndeplinirea obiectivelor ecologice și pentru asigurarea unui climat investițional previzibil pe termen lung.