UE a dat ordinul cerut de România. Decizie pentru mașini în Europa. S-a eliminat obligația

tir, masina, camion, viteza, autostrada

SURSA FOTO: Pexels

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat o hotărâre importantă în favoarea României. CJUE a anulat o prevedere din Pachetul Mobilitate I. Despre ce este vorba, de fapt?

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a anunțat, vineri, o victorie importantă pentru România în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE).

Aceasta a decis anularea unei prevederi controversate din Pachetul Mobilitate I, care obliga operatorii de transport rutier să asigure întoarcerea vehiculelor la centrul operațional din statul membru de origine la fiecare opt săptămâni.

Decizia vine ca urmare a eforturilor susținute ale autorităților române, care au contestat această măsură considerată dăunătoare pentru competitivitatea transportului rutier.

Decizia CJUE, o victorie pentru transportatorii români

Hotărârea Curții de Justiție a Uniunii Europene din 4 octombrie 2024 în cauza C-547/20, România împotriva Parlamentului European și Consiliului, reprezintă o victorie importantă pentru România.

Conform comunicatului MAE, CJUE a dat câștig de cauză României, anulând obligația impusă de Pachetul Mobilitate I privind întoarcerea periodică a vehiculelor la centrul operațional.

Reprezentarea juridică a României în acest caz a fost asigurată de Agentul Guvernamental pentru CJUE, cu sprijinul echipei juridice din cadrul MAE.

Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Ministerul Muncii și Securității Sociale și Consiliul Concurenței au colaborat îndeaproape pentru a obține această hotărâre, care este definitivă și creează un precedent important pentru alte state membre afectate de prevederile Pachetului Mobilitate I.

SURSA FOTO: Dreamstime

Implicarea României și impactul asupra pieței interne

România a contestat activ Pachetul Mobilitate I, considerând că anumite prevederi, inclusiv cea anulată de CJUE, au un impact negativ asupra pieței interne și a competitivității transportului de mărfuri în Uniunea Europeană.

Dincolo de inițierea acestei cauze, România a intervenit și în sprijinul altor șase state membre – Lituania, Bulgaria, Cipru, Ungaria, Malta și Polonia – care au declanșat acțiuni similare împotriva Pachetului Mobilitate I.

Pachetul Mobilitate I și implicațiile sale

Pachetul Mobilitate I, adoptat în 2020, este compus din trei acte legislative esențiale pentru sectorul transportului rutier din UE.

Acestea au vizat reglementarea timpilor de conducere și odihnă, poziționarea prin tahografe și adaptarea regulilor de piață la evoluțiile din sector.

Cu toate acestea, unele prevederi, precum cea privind întoarcerea periodică a vehiculelor, au generat critici din partea unor state membre, care au considerat că ele dezavantajează operatorii din anumite țări, în special din Europa de Est.

Victoria României la CJUE marchează un moment semnificativ în eforturile de protejare a intereselor naționale în fața reglementărilor europene care ar putea afecta competitivitatea transportatorilor locali.

Totodată, hotărârea CJUE oferă un cadru mai echitabil pentru operatorii de transport rutier din UE, eliminând o cerință care ar fi generat costuri suplimentare și dificultăți logistice.