Ministrul Industriei din Italia, Adolfo Urso, crede că există riscul să se piardă foarte multe locuri de muncă în industria auto, dacă Uniunea Europeană (UE) nu va schimba regulile din Green Deal.
Italia militează pentru schimbarea regulilor din Green Deal
Ministrul Industriei din Italia, Adolfo Urso, crede că există riscul să se piardă foarte multe locuri de muncă în industria auto, dacă Uniunea Europeană (UE) nu va relaxa regulile din Green Deal. Bruxelles a decis ca, din anul 2035, să nu se mai vândă mașini noi care funcționează pe bază de combustibili (benzină sau motorină), fapt care a creat o problemă mare pentru producătorii de mașini din Europa. Italia crede că această regulă trebuie schimbată rapid.
Italia este îngrijorată de faptul că industria auto din Europa, care deja se confruntă cu concurența vehiculelor electrice mai ieftine din China, ar putea suferi mult, după anul 2035. Cel mai mare producător de mașini din Italia, Stellantis, a oprit producția la o fabrică importantă din Torino timp de o lună pentru că nu sunt destule cereri pentru modelul electric Fiat 500, care costă 30.000 de euro, comparativ cu versiunea hibridă, care costă doar 17.700 de euro.
În Italia, în jur de 165.000 de oameni lucrează în industria auto. Producția de mașini în Italia a scăzut cu peste o treime în primele șapte luni ale anului 2024, față de aceeași perioadă din anul 2023. În aceeași perioadă, vânzările de mașini hibride au crescut cu 16%, dar vânzările de mașini electrice au scăzut cu 12%.
Green Deal și-a arătat deja limitele
Adolfo Urso crede că strategia Green Deal, așa cum a fost concepută, și-a arătat deja limitele, evidențiate de scăderea pieței europene a vehiculelor electrice și de criza gravă prin care trec producătorii auto din Europa. Datele arată clar că această strategie nu este viabilă. El se va folosi întâlnirile de la Bruxelles din această săptămână pentru a cere o revizuire urgentă a normelor privind emisiile de CO2 și a interdicției motoarelor pe combustie din anul 2035.
În opinia sa, această interdicție ar trebui amânată și relaxată, permițând vânzarea altor tipuri de vehicule cu tehnologii curate, inclusiv cele pe biocombustibil sau combustibil sintetic. Vehiculele electrice sunt prea scumpe pentru europeni, iar adoptarea lor rapidă, fără a dezvolta lanțuri de aprovizionare interne, ar putea face Europa prea dependentă de China. Există riscul de a trece de la dependența de combustibili fosili din Rusia la dependența de materii prime esențiale din China. Europa trebuie să își protejeze autonomia strategică în caz de noi conflicte sau pandemii.
Italia rămâne optimistă
Totuși, el este optimist că președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, va grăbi revizuirea interdicției motoarelor pe benzină și motorină, care este programată pentru anul 2026, din cauza riscului mare de pierderi de locuri de muncă. Dacă acest lucru nu se întâmplă, ar putea apărea proteste asemănătoare cu cele recente ale fermierilor europeni împotriva regulilor Green Deal.
„Toată lumea este conștientă de faptul că, dacă nu ne grăbim, în câteva luni, la Bruxelles, Strasbourg și în alte capitale europene, vom găsi nu numai fermieri cu tractoarele lor, ci și muncitori. Începem să simțim această atmosferă în întreaga Europă”, a completat oficialul italian.