Comisia Europeană a anunțat un plan de acțiune pentru a sprijini accesul industriei auto europene la tehnologii strategice, inclusiv baterii, software și conducere autonomă, pe lângă reducerea sarcinilor de reglementare.

O gură de oxigen pentru industria auto

Comisarul pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas, a prezentat planul, spunând că acesta cuprinde cinci inițiative pentru a sprijini industria auto aflată în dificultate. Aceasta asigură 7% din PIB-ul UE și are aproximativ 14 milioane de angajați în întreagul bloc comunitar.

Cu toate acestea, sectorul auto are probleme din cauza riscurilor lanțului de aprovizionare, a costurilor ridicate cu energia și a dependenței excesive de aprovizionarea critică.

Comisia Europeană a anunțat un fond de 1,8 miliarde EUR pentru a crea un lanț de aprovizionare sigur și competitiv pentru materii prime pentru baterii.Asigurarea unei aprovizionări sigure cu baterii și materii prime este una dintre problemele-cheie cu care se confruntă industria auto în timpul tranziției la vehicule cu emisii zero, informează Euronews.

”Vom promova producția internă”

„Vom promova producția internă pentru a evita dependențele strategice, în special pentru producția de baterii”, a declarat președinta Comisiei, Ursula Von der Leyen.

În plus, Comisia Europeană a subliniat necesitatea ca producătorii de automobile europeni să devină lideri de piață în producția de vehicule alimentate cu inteligență artificială, conectate și automatizate. Pentru a sprijini acest lucru, a promis o finanțare de 1 miliard de euro în perioada 2025-2027.

Alte 570 de milioane de euro vor finanța crearea punctelor de încărcare.

Planul de acțiune prevede sprijin suplimentar pentru îmbunătățirea calificării și recalificării lucrătorilor din industrie și promite sprijin suplimentar pentru IMM-uri.

Obiective de mobilitate mai flexibile, dar neschimbate

Comisia își menține obiectivele de mobilitate curată, stabilind nivelul de emisii pe care noile mașini și camionete le pot produce pentru 2025, 2030 și 2035. În prezent, se urmărește scăderea progresivă a emisiilor noilor vehicule până în 2035, moment din care se pot produce doar modele cu emisii zero.

După numeroase apeluri din partea industriei auto și pe fondul încetinirii vânzărilor de vehicule electrice în Europa, CE a promis un nou amendament.

Dacă ar fi adoptat, le-ar oferi producătorilor de automobile trei ani în loc de unul pentru a-și îndeplini obiectivele de conformitate (limitele de emisii), prin media performanței pentru 2025-2027. Dacă au performanțe slabe într-un an, se pot recupera în următorul.

Stimularea producătorilor auto europeni

SUA amenință Europa cu tarife comerciale de 25%, în timp ce concurența Chinei pe scena globală a redus și mia mult profiturile producătorilor auto europeni.

Pentru a ajuta producătorii de automobile europeni, Comisia s-a angajat să „asigure condiții de concurență echitabile”, folosind o combinație de instrumente. Acestea includ măsuri antisubvenție, precum și acorduri de liber schimb.