Primii bani de la UE vor sosi în România săptămâna aceasta. Este vorba de circa 300 de milioane de euro, sumă ce reprezintă plata în avans a 2% din valoarea totală a celor cinci Programe Operaţionale aprobate de Comisia Europeană. Recent, Executivul de la Bruxelles a dat „undă verde“ Programului Operaţional Regional (POR), Programul pentru Creşterea Competitivităţii Economice, a celui pentru Mediu, Transporturi şi Asistenţă tehnică (necesar implementării
Primii bani de la UE vor sosi în România săptămâna aceasta. Este vorba de circa 300 de milioane de euro, sumă ce reprezintă plata în avans a 2% din valoarea totală a celor cinci Programe Operaţionale aprobate de Comisia Europeană.
Recent, Executivul de la Bruxelles a dat „undă verde“ Programului Operaţional Regional (POR), Programul pentru Creşterea Competitivităţii Economice, a celui pentru Mediu, Transporturi şi Asistenţă tehnică (necesar implementării celorlalte patru programe operaţionale). Toate cumulează peste 15 miliarde de euro, bani ce vor fi alocaţi României în perioada 2007-2013. Fondurile vor putea fi accesate de autorităţile locale, companii, ONG-uri etc. Cele 300 de milioane de euro, bani pentru prefinanţare, vor fi utilizate pentru demararea proiectelor importante.
Comisarii europeni au stabilit şi cum se vor repartiza banii pentru fiecare axă prioritară a Programelor Operaţionale (PO) aprobate. Astfel, prin intermediul POR se vor finanţa proiecte care susţin diminuarea diferenţelor socio-economice între diferitele regiuni (dezvoltarea infrastructurii, modernizarea şcolilor, spitalelor, sprijinirea IMM-urilor). Implementarea proiectelor ar putea conduce la crearea a circa 10.000 de noi locuri de muncă, reabilitarea a 1.000 de kilometri de drumuri judeţene şi modernizarea a 15 spitale judeţene etc. În ceea ce priveşte PO de Mediu, vor fi prioritare proiectele pentru managementul deşeurilor şi cele de alimentare cu apă şi canalizare. Pentru Creşterea Competitivităţii Economice vor fi finanţate proiecte care pregătesc IMM-urile pentru piaţa comună. Ţinta o reprezintă o creştere anuală medie a PIB per salariat de aproximativ 5,5%, ceea ce ar permite României să atingă circa 55% din productivitatea medie a UE până în 2015. PO Sectorial pentru Transport vizează proiectele de modernizare şi dezvoltare a infrastructurii naţionale de transport şi a parcului de material rulant.
În septembrie se numără proiectele
Primele Ghiduri ale Solicitantului vor fi lansate începând cu luna septembrie. Acestea vor conţine informaţii despre tipul proiectelor, termenele până la care acestea vor putea fi depuse, documentaţia necesară şi cine va putea să solicite aceste fonduri. „Până în septembrie, Autorităţile de Management pentru Programele Operaţionale pot decide să publice pe site-urile proprii proiecte de Ghiduri ale Solicitantului, pentru consultare“, susţine Bogdan Drăgoi, consilier în cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor. În prezent, companiile de consultanţă lucrează din plin la pregătirea proiectelor. „Am primit numeroase cereri de proiecte atât din partea firmelor, cât şi a autorităţilor locale. Majoritatea sunt orientate pe retehnologizare, pe cercetare-dezvoltare şi inovare, investiţii în ferme agricole şi dezvoltarea infrastructurii rurale şi urbane“, spune Emanuel Răuţă, manager Administraţie Publică şi Dezvoltare Rurală, GEA Strategy&Consulting SA.
Şi primăriile sunt interesate de banii UE. Chiar dacă nu ştie exact unde să solicite finanţare, Gavrilă Ţincu, primarul comunei Nufăru, din judeţul Tulcea, s-a apucat de treabă: „Pregătim un proiect pentru restaurarea fostului cămin cultural din satul Malcoci. Acesta a fost construit în 1965 şi, în prezent, se află într-o stare avansată de uzură. Vrem să îl transformăm într-un centru cultural-administrativ, care să adăpostească şi o bibliotecă. Avem un fond de carte de 6.000 de volume, iar în curând vom primi din Franţa o donaţie de 2.000 de cărţi.“
Cu toate acestea, Emanuel Răuţă consideră că, anul acesta, pentru unele axe din PO nu vor exista suficiente proiecte: „Cred că vor apărea probleme la POS Mediu, la proiectele pentru modernizarea sistemelor de ape uzate şi la cele pentru managementul deşeurilor. Motivul este că autorităţile nu s-au organizat în Operatori regionali, precondiţie de accesare a fondurilor“. Bodgan Drăgoi este însă optimist: „Programele Operaţionale se derulează pe o perioadă de nouă ani, iar alocările pentru acest an trebuie consumate în următorii patru ani, adică până la sfârşitul lui 2010. Deci, în 2007 vor fi depuse o parte din proiectele pentru alocarea financiară aferentă anului în curs, urmând ca în următorii trei ani să fie depuse din ce în ce mai multe proiecte pentru alocarea aferentă acestui an“.
Apar ghidurile!
«Primele Ghiduri ale Solicitantului vor fi lansate oficial începând cu luna septembrie. Până atunci, însă, Autorităţile de Management pot decide să publice pe site-urile proprii proiecte de Ghiduri ale Solicitantului, pentru consultare.»
Bogdan Drăgoi, consilier în cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor
Cum sunt alocaŢi banii?
Cele cinci axe prioritare ale POR au următoarele alocaţii de la bugetul UE:
• Sprijinirea dezvoltării durabile – 1,1 miliarde de euro
• Îmbunătăţirea infrastructurii de transport – 758 de milioane de euro
• Îmbunătăţirea infrastructurii sociale – 560 de milioane de euro
• Sprijinirea mediului de afaceri – 633 de milioane de euro
• Dezvoltarea turismului – 560 de milioane de euro
CreŞterea CompetitivitĂŢii Economice cuprinde patru axe:
• Sistemul de producţie inovativ – 928 de milioane de euro
• Cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare – 536 de milioane de euro
• Tehnologia informaţiei şi comunicării pentru sectorul privat şi public – 383 de milioane de euro
• Creşterea eficienţiei energetice – 638 de milioane de euro
PO Transport are trei axe:
• Modernizarea şi dezvoltarea axelor prioritare ale reţelelor trans-europene TEN-T – 3,2 miliarde de euro
• Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii naţionale de transport, în afara TEN-T
• Modernizarea sectorului de transport pentru îmbunătăţirea siguranţei pasagerilor – 229 de milioane de euro
PO Mediu cuprinde cinci axe:
• Extinderea şi modernizarea sistemelor de apă potabilă şi ape uzate – 2,8 miliarde de euro
• Dezvoltarea sistemului de management al deşeurilor – 934 de milioane de euro
• Reabilitarea sistemelor de încălzire urbană – 229 de milioane de euro
• Implementarea sistemelor de management pentru protecţia naturii – 172 de milioane de euro
• Implementarea infrastructurii adecvate de prevenire a riscurilor naturale – 130 de milioane de euro.