Această decizie permite extinderea prevederilor deja introduse în legislația fiscală la începutul acestui an. Astfel, prin derogare de la Directiva 2006/112/CE privind TVA, Consiliul UE a autorizat România în data de 26 aprilie să limiteze la jumătate dreptul de a deduce TVA pentru achiziția locală și intracomunitară, import, închiriere și leasing de vehiculele rutiere motorizate cu o greutate de maximum 3.500 de kilograme și cel mult 9 scaune de pasageri, precum și pentru combustibil și cheltuieli aferente.
„Motivul invocat de autoritățile române pentru implementarea acestei limitări a dreptului de deducere se referă la dificultatea identificării scopului pentru care sunt utilizate autoturismele, respectiv în scopuri profesionale sau în scop personal”, spune Vlad Boeriu, manager Deloitte Tax. Potrivit acestuia, rata de 50% a fost considerată justificabilă pentru a limita dreptul de deducere al TVA atât la achiziționarea autovehiculelor, cât și pentru costurile privind serviciile de reparații, piese de schimb și combustibil.
Limitarea dreptului de deducere la 50% a fost implementată în legislația română încă de la 1 ianuarie 2012, doar pentru achiziția de vehicule destinate transportului de pasageri și pentru combustibilul destinat utilizării lor. Prin decizia de la finele lunii aprilie, Consiliul UE a validat practic aceste măsuri deja introduse și a creat posibilitatea extinderii acestor restricții și pentru alte segmente, cum ar fi leasingul, închirierea sau serviciile de reparații auto, precum și pentru achiziții de piese și consumabile.
De menționat că decizia Consiliului nu va afecta activitatea firmelor de taxi, vânzări, intervenții, reparații, pază și curierat, care utilizează vehiculele în scopul afacerii și își vor putea deduce integral în continuare TVA-ul aferent costuri. Ca și în anul precedent, aceste excepții vor fi menținute.
„Noile prevederi pot crește costul companiilor cu TVA aferentă operațiunilor menționate mai sus, însă impactul cel mai puternic va fi asupra achizițiilor de autovehicule în leasing. Până în prezent, multe firme au preferat achiziția de autovehicule în leasing în detrimentul achiziției integrale, special pentru a deduce TVA-ul integral”, mai spune Vlad Boeriu.
Spre deosebire de achiziția integrală a unui autoturism, pentru care companiile au drept de deducere doar pentru 50%  din TVA aferentă, pentru achizițiile în leasing firmele își deduc TVA pentru întreaga sumă (respectiv TVA aferentă ratelor lunare de leasing), mai puțin valoarea reziduală plătită la final.
Dacă această restricție va deveni aplicabilă prin modificarea Codului Fiscal, achiziția în leasing a unui autoturism nu va mai reprezenta un avantaj din punct de vedere al TVA pentru companiile beneficiare, acestea înregistrând un cost suplimentar de 50% cu TVA nedeductibil.
Această limitare a dreptului de deducere al TVA nu va afecta cheltuielile companiilor de leasing în legătură cu autoturismele achiziționate pentru a fi revândute sau întreținerea parcului auto deținut de acestea. Cu toate acestea, vânzările companiilor de leasing pot fi afectate de interesul mai scăzut al cumpărătorilor, tocmai datorită acestor restricții de deductibilitate.
Mai mult, în ceea ce privește contractele de leasing în derulare, societățile beneficiare se află în situația de a nu mai putea să deducă în totalitate TVA aferentă ratelor de leasing pentru autoturismele deja contractate și astfel să conducă la decizia de renunțare la aceste contracte. Rămâne de văzut dacă autoritățile vor decide extinderea limitării conform aprobării emise de Consiliul UE sau vor păstra actualele prevederi din Codul Fiscal.
Deloitte Tax furnizează asistență companiilor locale și internaționale în diverse aspecte – consultanță strategică în domeniul fiscal, planificare fiscală internațională, impozite directe, revizii fiscale, fuziuni și achiziții, stabilirea prețurilor de transfer, impozite indirecte, servicii de detașare internațională, alerte fiscale, servicii de contabilitate și salarizare.