Organizaţiile profesionale şi interprofesionale interesate trebuiau să transmită propunerile de programe MADR până la data 30 noiembrie 2011, iar programele preselectate la nivel naţional vor fi înaintate până la data de 15 februarie 2012 spre evaluare şi selecţie finală Comisiei Europene. Aceasta va decide până cel târziu la 30 iunie 2012 care sunt programele pe care le poate cofinanţa. Dacă UE îşi dă acordul şi finanţează aceste programe cu 50% din costul programului de promovare, restul fondurilor revine statului membru şi organizaţiilor profesionale şi interprofesionale, acestea din urmă trebuind să contribuie cu cel puţin 20%.
Conform datelor MADR, activităţile finanţate pe piaţa UE pot fi legate de promovarea fructelor şi legumelor proaspete sau procesate, a inului textil, a plantelor vii şi produselor de horticultură ornamentală, ulei de măsline şi măsline de consum, uleiuri din seminţe, lapte şi produse lactate, carne proaspătă, refrigerată sau congelată, produsă conform standardelor de calitate comunitare sau naţionale, de marcarea ouălor destinate consumului uman, miere şi produse apicole, vinuri cu denumire de origine protejată sau indicaţie geografică protejată, carne de pasăre.
Produsele eligibile pentru promovarea în ţări terţe sunt carnea de vită sau de porc proaspătă sau refrigerată, preparate alimentare pe bază de aceste produse, carne de pasăre de calitate, produse lactate, ulei de măsline şi măsline de consum, vinuri cu denumire de origine protejată sau indicaţie geografică protejată, plante vii şi produse de horticultură, băuturi spirtoase cu indicaţie geografică protejată, fructe şi legume proaspete sau procesate sau produse provenind din agricultura ecologică.
Programele de promovare se realizează pe o perioadă de cel puţin un an şi de cel mult trei ani de la data intrării în vigoare a contractului.
Conform regulamentului european, se va acorda prioritate programelor de promovare care pun în evidenţă avantajele produselor comunitare, în special în ceea ce priveşte calitatea, valoarea nutriţională, precum şi siguranţa şi reprezentativitatea producţiei agricole şi alimentare europene. De asemenea, sunt prioritare programele privind etichetarea, bunăstarea animalelor şi protecţia mediului.
Pentru ţările terţe sunt eligibile acţiuni de informare privind sistemul comunitar al vinurilor de masă, participarea la manifestări, târguri şi expoziţii de importanţă internaţională, în special prin intermediul standurilor destinate valorizării imaginii produselor comunitare, studii ale noilor pieţe, necesare pentru extinderea pieţelor de desfacere şi misiuni comerciale la nivel înalt. Datele MADR preciează că în termen de 90 de zile calendaristice de la data notificării deciziei Comisiei Europene, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) încheie contract cu organizaţia profesională sau interprofesională al cărei program a fost selectat. Contractul nu poate fi încheiat între cele două părţi decât după constituirea de către organizaţia contractantă, în favoarea APIA, a unei garanţii egale cu 15% din contribuţia financiară maximă anuală a Comunităţii şi a statelor membre în cauză, destinată să garanteze buna executare a contractului.
De asemenea, în termen de treizeci de zile calendaristice de la data semnării contractului (în cazul programelor multianuale: în termen de treizeci de zile de la data începerii fiecărei perioade de douăsprezece luni), organizaţia contractantă poate prezenta APIA o cerere de plată în avans. Cererea de plată în avans va fi însoţită de dovada constituirii de către organizaţia contractantă, în favoarea APIA, a unei garanţii în valoare egală cu 110% din acel avans. Fiecare plată în avans acoperă maximum 30% din contribuţia anuală comunitară şi cea a statului sau statelor membre în cauză.
Promovarea produselor agricole constituie o măsură a politicii agricole comune, a cărei finanţare se asigură din bugetul Fondului European de Garantare Agricolă (FEGA).
Sprijinul acordat programelor de informare şi promovare completează şi consolidează acţiunile desfăşurate de statele membre, prin promovarea în special a imaginii acestor produse, calităţii, valorii nutritive şi a siguranţei alimentelor, metodelor de producţie, contribuind la creşterea volumului informaţiilor cu privire la produsele respective, precum şi a fluxurilor comerciale ale acestora.
SURSA: Agerpres