România primeşte de la UE bani pentru ca firmele din cadrul patronatului Romconserv să promoveze în afara Uniunii legumele şi fructele pe care le procesează.

Patronatul român s-a asociat cu cel grecesc pentru a încerca să-şi promoveze conservele de legume şi fructe în Rusia, Ucraina, Argentina şi Norvegia. Valoarea totală a proiectului aprobat de Comisia Europeană este de 1,48 milioane de euro.
“Firmele româneşti din domeniul procesării legumelor şi fructelor vor încerca să pătrundă pe aceste patru pieţe, mai ales pe cea rusească. În asociaţie sunt 30 de firme, dar representative în jur de 14. În prezent vindem îndeosebi în ţară, dar şi în state cu importante comunităţi româneşti cum sunt Italia, Spania, Germania.

Pentru că grecii ne-au invitat să participam împreună cu ei la acest program, ne-am decis să încercăm să accesăm nişte fonduri europene pentru a ne extinde şi pe alte pieţe.  Întrucât producţia firmelor de conserve a crescut destul de mult în ultimii ani, după ce s-au investit peste 70 milioane euro în fabricile de procesare, exportul de conserve este o oportunitate pentru noi. În cadrul programului vom vedea şi ce fel de conserve ar avea mai mult success în statele vizate”, a declarat pentru capital.ro Aurel Tănase, preşedintele patronatului Romconsev.

El a precizat că România ar putea exporta în jur de 50-60 mii tone de produse anual. “Programul finanţat de UE se întinde pe trei ani şi demarează la 1 ianuarie 2010. În cursul lunii decembrie va trebui să stabilim un program de desfăşurare a proiectului”, a spus Tănase.

Zece programe au fost declarate câştigătoare

Comisia Europeană a aprobat acţiunile de informare şi de promovare a produselor agricole în ţări terţe. Statele membre au prezentat 20 de programe pentru a fi examinate de Comisie. Cele 10 programe care au fost acceptate sunt din Franţa, Grecia, Italia, Lituania, Polonia, Portugalia şi România.

Proiectele se referă la sistemul comunitar al denumirilor de origine protejate, indicaţiile geografice protejate, specialităţile tradiţionale, vin, fructe şi legume, carne, băuturi alcoolice, ulei de măsline, şi produse ecologice. Contribuţia UE este de 11,1 milioane euro (50% din bugetul total al programelor). Unul dintre programele acceptate este cel prin care firmele Romconserv şi DELKOF (Grecia) primesc de la UE aproape 1,5 milioane euro pentru promovarea legumelor şi fructelor procesate.

“Produsele de calitate din UE sunt neîntrecute. Creşterea vizibilităţii produselor europene de calitate pe pieţele din afara UE este o prioritate majoră. Există un enorm potenţial de vânzări pe pieţele externe, în care oamenii apreciază istoria din spatele acestor produse alimentare şi vinuri de înaltă calitate. Investind în promovare şi campanii de informare pentru produsele noastre în afara UE, Uniunea Europeană arată hotărârea sa pentru această provocare”, declarat Mariann Fischer Boel, Comisarul pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală.

Proiectele trebuie depuse la Comisie până la 30 iunie

Fondul UE pentru promovarea produselor agricole oferă posibilitatea promovării în ţările terţe prin oferirea de informaţii despre alimentele şi băuturile promovate.
Uniunea Europeană poate finanţa (cu maximum 50%) diferite acţiuni de informare şi de promovare în ţări terţe în favoarea unor produse agricole şi alimentare. Acestea pot fi acţiuni de relaţii cu publicul, acţiuni promoţionale şi publicitare, evidenţiind avantajele produselor comunitare, mai ales în ceea ce priveşte calitatea, igiena, siguranţa alimentelor, nutriţia, etichetarea, bunăstarea animalelor şi protecţia mediului.

Finanţarea comunitară poate sprijini, printre altele, şi participarea la manifestări şi târguri, campanii de informare asupra sistemului UE de denumiri de origine protejate, indicaţii geografice protejate şi specialităţi tradiţionale, ca şi asupra agriculturii ecologice. Se pot organiza campanii de informare şi cu privire la sistemul european al vinurilor de calitate produse în regiuni determinate, precum şi studii asupra unor pieţe noi.

Pentru a beneficia de fonduri, statele membre trebuie să trimită Comisiei lista programelor care le-au selectat şi o copie a fiecărui program până la data de 30 iunie a fiecărui an. Ulterior, Comisia evaluează programele şi decide asupra eligibilităţii lor. Regulamentul Comisiei cuprind şi lista ţărilor terţe în care măsurile de promovare pot fi efectuate, precum şi a produselor care pot fi acoperite de aceste măsuri de promovare.