Comisarul European Meglena Kuneva a anuntat rezultatele investigatiei asupra site-urilor care ofera servicii de telefonie mobila, adica ring-tonuri si wallpapere. Ancheta s-a facut asupra a peste 500 de website-uri din toate cele 27 de state membre, plus Norvegia si Irlanda, si a gasit ca 80% dintre acestea au incalcat drepturile consumatorilor. Printre problemele descoperite au fost: preturi neclare, informatii incomplete referitoare la preturi, care nu includeau taxele sau consumatorii nu er
Comisarul European Meglena Kuneva a anuntat rezultatele investigatiei asupra site-urilor care ofera servicii de telefonie mobila, adica ring-tonuri si wallpapere.
Ancheta s-a facut asupra a peste 500 de website-uri din toate cele 27 de state membre, plus Norvegia si Irlanda, si a gasit ca 80% dintre acestea au incalcat drepturile consumatorilor.
Printre problemele descoperite au fost: preturi neclare, informatii incomplete referitoare la preturi, care nu includeau taxele sau consumatorii nu erau preveniti asupra a ceea ce presupune inscrierea pe acele siteuri.
Alte probleme relatate au fost referitoare la lipsa informarii unde importante informatii erau ascunse sau greu de gasit in site. De asemeni, informatii referitoare la termenii contractuali au fost omise sau ascunse.
Mai mult de 495 de milioane de telefoane mobile au fost achizionate de europeni. Doar ring-tonurile au fost estimate ca ar acoperi 29% din piata de telefonie mobila in 2007 in Europa (mai mult cu 10% decat in 2006) valoarea ring-tonurilor vandute iu Europa in 2007 a fost estimata la 691 milioane euro. 7 tari (Norvegia, Suedia, Letonia, Irlanda, Romania si Grecia) au publicat numele site-urilor care au fost gasite cu nereguli.
Sweep este o noua metoda de investigare europeana si actiune de aplicare. Statele membre au grija simultan, verifica si coordoneaza site-urile referitor la incalcarea drepturilor consumatorilor in sectorul particular. Ei contacteaza operatorii care par a avea nereguli si ii chestioneaza referitor la clarificare si corectare.
Sweep s-a focusat pe 3 tipuri de practici in sectorul de servicii mobile care au compromis drepturile consumatorilor (informatii neclare referitoare la pretul oferit, informatii despre operatorul economic, publicitate inselatoare).
– 80% din siteurile verificate sunt in continuare investigate. Numarul total este de 558 siteuri verificate, din care 466 sunt inca verificate. Numarul de cazuri care solicita cooperarea transfrontaliera dintre diverse autoritati nationale se ridica la 76. Vezi memo…pentru statistica pe tari
– 50% din site-uri erau adresate copiilor. 279 din cele 558. Aceste siteuri foloseau imagini cu desene pentru copii, eroi de televiziune sau cereau informatii fara acordul parintilor. Acelasi nivel de nereguli, 80% au fost de asemenea aplicate si pentru aceste siteuri.
– de asemeni, 50% din siteurile verificate au avut nereguli la informatia referitoare la pretul oferit – 268 din 558. Pe multe site-uri preturile sunt modificate, iar taxele nu sunt incluse si nu indica exact pretul final, iar consumatorii vad abia pe factura finala costurile reale. Preturile nu includ taxele sau aceastea sunt scrise cu litere mici undeva foarte ascuns sau neclar.
– peste 70% din toate siteurile verificate au lipsuri in informatiile referitoare la datele de contact ale operatorului – numele operatorului, adresa fizica sau detalii incomplete (399 din 558). Aceasta contravine Directivei referitoare la comertul electronic prin care operatorii sunt obligati sa dea aceste informatii.
– peste 60% din siteurile verificate au prezentat informatii care induc in eroare (344 din 558). Informatiile de contract sunt disponibile insa ascunse in site sau cu scris mic. Bunurile si serviciile incadrate la categoria gratuit sunt desocoperite apoi pe factura.
Companiile vor fi contactate de catre autoritatile nationale pentru clarificarea sau corectarea problemelor identificate, conform legislatiilor nationale. Pentru problemele transfrontaliere vor apela la celelalte autoritati din UE. Autoritatile nationale vor trimite un raport apoi in prima jumatate a anului 2009.
Sursa: Centrul European al Consumatorilor Romania