CONDIŢII Ghidurile Solicitantului de finanţare pentru proiectele destinate creşterii competitivităţii economice ar putea fi publicate la mijlocul lunii octombrie. Mai aveţi, aşadar, timp pentru pregătirea proiectelor.
Proiectele eligibile urmăresc creşterea productivităţii întreprinderilor autohtone şi reducerea decalajelor faţă de nivelurile medii din UE. Este vorba de creşterea cu 5,5% a mediei anuale a PIB pe angajat, fapt care va permite României să atingă, până în 2015, un nivel de 55% din productivitatea medie a Uniunii Europene.
Programul Operaţional Sectorial „Creşterea competitivităţii economice“ are un buget total, pentru perioada 2007-2013, de circa 4,3 miliarde de euro, din care 2,5 miliarde de euro din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), restul reprezentând contribuţie naţională. Pentru acest an sunt alocate 239 milioane euro, din care 170,5 milioane de la FEDR.
Cine gestionează banii?
Autoritatea de Management (AM) pentru POS „Creşterea competitivităţii economice“ se află în cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor (MEF). Pentru implementarea POS „Creşterea competitivităţii economice“, au fost desemnate următoarele organisme intermediare (OI), unde cei interesaţi pot solicita mai multe informaţii:
Axa 1 – Ministerul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale
Axa 2 – Ministerul Educaţiei şi Cercetării (Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică)
Axa 3 – Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei
Axa 4 – Ministerul Economiei şi Finanţelor – Direcţia Generală Politică Energetică.
Cine poate solicita finanţare?
Beneficiarii sunt firme publice sau private care derulează proiecte individuale, ONG-uri, autorităţi publice centrale şi locale, parteneriate între întreprinderi şi autorităţi publice locale sau universităţi şi institute de cercetare-dezvoltare. În cazul unei companii, aceasta trebuie să îndeplinească, în principal, următoarele condiţii:
• să fie înregistrată la Registrul Comerţului şi să-şi desfăşoare activitatea în domeniile (cod CAEN) precizate în Documentul-Cadru de Implementare al Programului Operaţional
• să nu se afle în procedură de faliment sau lichidare, activitatea să nu fie administrată de un judecator sindic, să nu aibă restricţii în activităţile comerciale, să nu fie subiectul unei înţelegeri a creditorilor etc.
• să nu aibă datorii la stat privind plata taxelor şi altor contribuţii la bugetul de stat, bugete speciale şi bugete locale, inclusiv obligaţiile de plată privind reeşalonările
• administratorul societăţii sau principalii acţionari să nu fi fost condamnaţi în ultimii trei ani de către o Curte de Justiţie din motive profesionale sau de etică profesională
• întreprinderile cu activitate economică mai mare de doi ani să fi înregistrat profit în ultimii doi ani contabili
• întreprinderile cu mai puţin de doi ani de activitate economică să prezinte o garanţie eliberată de o instituţie financiară pentru cel puţin 50% din valoarea investiţiilor eligibile.
Ce proiecte se finanţează?
Fondurile nerambursabile europene vor fi acordate pentru mai multe tipuri de proiecte, în cadrul tematicii generale a fiecarei axe prioritare, printre care:
• crearea de noi unităţi de producţie sau extinderea capacităţilor de producţie existente
• sprijin acordat IMM-urilor pentru acces la instrumente de finanţare
• sprijin financiar pentru accesul IMM-urilor la internet şi la serviciile conexe, precum şi pentru achiziţionarea de hardware şi software
• sprijin pentru dezvoltarea sistemelor e-guvernare, e-sănătate, e-educaţie
• sprijin financiar pentru creşterea eficienţei energetice la consumatorii finali de energie
• investiţiile pentru extinderea şi modernizarea reţelelor de transport şi distribuţie/furnizare a energiei electrice, gazelor naturale şi petrolului, în scopul reducerii pierderilor în reţele
• sprijin financiar pentru dezvoltarea resurselor regenerabile de energie.
Ce cheltuieli nu sunt eligibile?
În funcţie de tipurile de proiecte ce vor fi finanţate, Ghidurile Solicitanţilor vor cuprinde liste detaliate de cheltuieli eligibile. În general, nu sunt eligibile:
• taxa pe valoare adaugată
• dobânda la credite
• cheltuielile colaterale care intervin într-un contract de lesing
• dezafectarea centralelor nucleare
• achiziţia de echipamente second-hand
• amenzi, penalităţi şi cheltuieli de judecată
• costurile pentru operarea obiectivelor de investiţii.
Ce obligaţii are beneficiarul?
Informaţiile detaliate vor fi cuprinse în Ghidul Solicitantului şi în Acordurile de finanţare, după evaluarea şi selecţia proiectelor. Câteva exemple sunt:
• Să respecte toate regulile aplicabile proiectului şi beneficiarului
• Să implementeze proiectul în mod adecvat, conform acordului de finantar
• Să utilizeze o codificare contabilă distinctă pentru toate tranzacţiile efectuate în legatură cu proiectul
• Să păstreze toate facturile şi documentele justificative de cheltuieli şi să efectueze verificarea facturilor de la contractanţi
• Să completeze Cererea de Rambursare conform prevederilor din contract
• Să ofere toate documentele cerute în cazul unor controale ale autorităţilor naţionale şi/sau europene
• Să raporteze periodic către Autoritatea de Management/ Organismul Intermediar (AM/OI) progresele realizate pe parcursul implementării proiectului prin completarea unui Raport de Progres
• Să colecteze şi să transmită date pentru monitorizare
• Să se conformeze cerinţelor de publicitate şi informare, în conformitate cu regulile aplicabile şi cu prevederile privind comunicarea din contract.
Cum se fac plăţile?
De regulă, plăţile granturilor sunt efectuate prin rambursare, după începerea execuţiei proiectului, în mai multe tranşe, în funcţie de valoarea şi durata proiectului. La depunerea cererilor de rambursare, beneficiarii trebuie să facă dovada cheltuielilor efectuate precum şi a conformităţii acestora cu cerinţele proiectului. Toate cererile de rambursare trebuie să fie susţinute prin facturi şi ordine de plată sau prin alte documente de valoare probativă echivalentă.
Cererile de rambursare, împreună cu documentele corespunzătoare, sunt depuse de către beneficiar la OI/AM pentru verificare tehnică şi financiară (OI înaintează acestea către AM pentru autorizare de plată). Unitatea de plată (din cadrul MEF) rambursează cota cheltuielilor eligibile indicată în contract. Ultima rambursare poate fi efectuată după controlul final al realizării efective a proiectului.
Axe finanţate prin POS „Creşterea Competitivităţii“
Axa 1 – Dezvoltarea unui sistem inovativ şi eco-eficient de producţie
Axa 2 – Cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare pentru competitivitate
Axa 3 – Tehnologia Informaţiilor şi Comunicaţiilor pentru sectorul public şi privat
Axa 4 – Creşterea eficienţei energetice şi a siguranţei aprovizionării, în contextul combaterii schimbării climatice
Atenţie!
Prefinanţarea se acordă doar beneficiarilor din sectorul public, în proporţie de maximum 15% din valoarea eligibilă a contractului de finanţare încheiat între AM şi beneficiar.