Deputaţii europeni au stabilit azi drepturile călătorilor din transportul cu autobuzul şi autocarul şi a celor care călătoresc pe mare şi pe căi navigabile interioare, în mod similar cu cele prevăzute în Carta Drepturilor Călătorilor din transportul aerian.

Parlamentul European a luat azi în discuţie nivelul compensărilor pentru pasageri în caz de întârziere sau anulare, răspunderea companiilor în caz de deces, îmbunătăţirea modului de tratare a plângerilor şi drepturile călătorilor cu dizabilităţi.

Compensări pentru întârzieri sau anulări ale autobuzelor şi autocarelor

În cazul anulărilor sau pentru călătorii programate de cel puţin 3 ore, în cazul întârzierilor la plecare de peste 2 ore, întreprinderile de transport cu autobuzul şi/sau autocarul sunt obligate să ofere servicii alternative rezonabile cu intervale orare comparabile sau, atunci când acest lucru nu este posibil, să ofere călătorilor informaţii privind alte servicii disponibile.

Pasagerii au dreptul la o compensaţie de 100% a preţului biletului, dacă aceştia nu acceptă alternativele propuse. În cazul în care nu respectă această cerinţă, întreprinderile ar trebui să plătească despăgubiri în valoare de până la 50% din preţul biletului în cazul anulării sau al întârzierilor prelungite.

Întreprinderile de transport cu autobuzul şi/sau autocarul sunt răspunzătoare pentru anulări, suprarezervări şi pentru întârzieri la plecare de peste 2 ore.

Compensări pentru probleme în transportul maritim

Fără a-şi pierde dreptul la transport, un pasager poate cere despăgubiri de la o companie de transport maritim dacă apare o întârziere la sosire determinată de o anulare sau de o întârziere la plecare. Nivelurile minime ale despăgubirilor sunt de 25 % din preţul biletului pentru o întârziere de 60 până la 119 minute, 50% din preţul biletului pentru o întârziere de 120 de minute sau mai mult, respectiv 100% din preţul biletului dacă transportatorul nu oferă servicii alternative.

Transportul regional iese de sub reglementările UE

„Statele membre ar trebui să aibă posibilitatea de a exclude transportul urban, suburban şi regional de la aplicarea dispoziţiilor prezentului regulament, cu condiţia ca acestea să ia măsuri de reglementare alternative, care să asigure un nivel al respectării drepturilor călătorilor comparabil cu cel impus de regulament”, este de părere raportorul PE, Gabriele Albertini.

Raportul Albertini a fost adoptat cu 557 voturi pentru, 30 împotrivă şi 23 abţineri.

DETALII:
Citeşte şi Despăgubiri în caz de deces sau vătămare corporală.