UE schimbă regulile pe șosele. Șoferii nu mai trebuie să se întoarcă: Acea obligație era ilegală

autostradă

SURSA FOTO: Dreamstime

Adina Vălean declară că anularea unei prevederi din Pachetul Mobilitate de către CJUE reprezintă o victorie semnificativă pentru România. Această hotărâre deschide noi perspective pentru transportatorii români și pentru competitivitatea lor pe piața europeană!

Adina Vălean este de părere că CJUE a anulat o prevedere ilegală din Pachetul Mobilitate

Fostul comisar european pentru Transporturi, Adina Vălean, acum europarlamentar, susține că CJUE a anulat o prevedere ilegală din Pachetul Mobilitate. Această reglementare obliga operatorii de transport rutier să întoarcă vehiculul la centrul operațional la fiecare opt săptămâni.

Vălean consideră că decizia CJUE reprezintă „o victorie importantă pentru transportatorii din România şi din Estul Europei”.

“Curtea a confirmat ceea ce am susţinut încă de la începutul mandatului meu: obligaţia de întoarcere a vehiculelor la fiecare opt săptămâni este ilegală.

Pachetul Mobilitate a fost primul dosar din mandatul meu de comisar şi de la bun început m-am opus ferm acestei prevederi”, a declarat fostul comisar european.

Ea subliniază că, pentru a evidenția impactul negativ al măsurilor impuse de unele state vestice, a comandat un studiu publicat la începutul anului 2021. Acest studiu a arătat că reglementările respective ar putea crește emisiile de CO₂ ale transportului rutier cu 4,6% și ar genera întârzieri mai mari la granițele non-Schengen.

Adina Vălean menționează că industria transportului rutier din Estul Europei este extrem de competitivă și esențială pentru dezvoltarea regiunii. În România, sectorul transporturilor rutiere de marfă a avut, în 2023, o valoare estimată de 17 miliarde de euro. Este vital ca acest sector să rămână competitiv și să beneficieze de legislație corectă.

”Această decizie este o victorie importantă pentru transportatorii din România şi din Estul Europei, permiţându-le să îşi dezvolte afacerile fără constrângeri inutile impuse de reglementări discriminatorii”, precizează fostul comisar european pentru Transporturi.

Adina Vălean / SURSA FOTO: Dreamstime

Ministerul Afacerilor Externe a anunțat vineri decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene

Aceasta a dat câștig de cauză României, anulând prevederea din Pachetul Mobilitate I. Această reglementare impunea operatorilor de transport rutier să întoarcă vehiculul la centrul operațional din statul membru de stabilire la fiecare 8 săptămâni.

Ministerele Afacerilor Externe și Transporturilor și Infrastructurii salută decizia Curții din 4 octombrie 2024 în cazul C-547/20, România împotriva Parlamentului European și a Consiliului.

”Prin respectiva hotărâre, instanţa UE a dat câştig de cauză României, anulând prevederea din Pachetul Mobilitate I care a impus operatorilor de transport rutier să asigure la fiecare 8 săptămâni întoarcerea vehiculului la centrul operaţional din statul membru de stabilire.

Reprezentarea juridică a statului român în acest dosar a fost asigurată de Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, sprijinit de jurişti ai Serviciului Contencios UE din cadrul Ministerului Afacerilor Externe”, arată MAE în comunicatul de presă.

Decizia pronunțată astăzi este rezultatul eforturilor susținute și al colaborării eficiente între mai multe ministere. Acestea includ Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Ministerul Muncii și Securității Sociale, precum și Consiliul Concurenței. Ministerul Afacerilor Externe subliniază că această hotărâre este definitivă.

Pachetul Mobilitate I constă în trei acte legislative, care au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pe 31 iulie 2020:

– Regulamentul (UE) 2020/1054 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce priveşte cerinţele minime referitoare la duratele de conducere zilnice şi săptămânale maxime, pauzele minime şi perioadele de repaus zilnic şi săptămânal şi a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 în ceea ce priveşte poziţionarea prin intermediul tahografelor;

– Regulamentul (UE) 2020/1055 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1071/2009, (CE) nr. 1072/2009 şi (UE) nr. 1024/2012 în vederea adaptării acestora la evoluţiile sectorului transportului rutier;

– Directiva (UE) 2020/1057 a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 iulie 2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE şi la Directiva 2014/67/UE privind detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier şi de modificare a Directivei 2006/22/CE în ceea ce priveşte cerinţele de control şi a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012.

Cauza C-547/20 a fost inițiată de România pentru a anula prevederi din Pachetul Mobilitate I, considerate dăunătoare pentru piața internă și competitivitatea transportului de mărfuri în UE.

Pe lângă acțiunile proprii, România a sprijinit și demersurile a alte șase state membre: Lituania, Bulgaria, Cipru, Ungaria, Malta și Polonia.