Măsura ar avea ca scop principal combaterea practicilor de dumping, dar și evitarea escaladării tensiunilor comerciale între UE și China.

China face primul pas

Ideea prețurilor minime a fost prezentată de Ministerul Comerțului din China, potrivit unei declarații citate de Arena EV.

Negocierile urmează să înceapă curând și vizează găsirea unei soluții mai echilibrate, care să protejeze industria auto europeană, fără a izola complet producătorii chinezi de pe piața UE.

Spre deosebire de taxele vamale, care sunt aplicate uniform la frontieră, prețurile minime ar stabili un prag sub care automobilele electrice din China nu pot fi vândute în UE. Această măsură ar permite producătorilor chinezi să păstreze o marjă mai mare de profit decât în cazul taxelor, dar i-ar împiedica să concureze neloial cu prețuri subvenționate masiv de statul chinez.

Un context tensionat

Măsura vine după ce, în toamna lui 2024, UE a impus taxe vamale suplimentare pentru mașinile electrice chinezești, în urma unei anchete care a demonstrat că aceste companii beneficiază de sprijin financiar neconcurențial din partea statului.

Aceste taxe au variat semnificativ: de la 17% pentru BYD, la 35,3% pentru SAIC. Inclusiv Tesla, care își importă unele modele din China, a fost afectată, cu o taxă suplimentară de 7,8%.

În primele două luni din 2025, peste 50.000 de mașini electrice au fost importate în UE din China. Totodată, importurile de modele Plug-in Hybrid – neafectate de noile taxe – au crescut spectaculos cu 892%.

Ce câștigă și ce riscă fiecare parte

Pentru China, renunțarea la taxe în favoarea unui sistem de prețuri minime ar fi o oportunitate de a menține accesul pe piața europeană fără a pierde marje importante de profit.

Producătorii chinezi ca BYD și Geely au în vedere deja fabrici în Europa, BYD anunțând construcția unei uzine în Ungaria și intrarea pe piața din România.

Pentru UE, soluția prețurilor minime ar aduce o protecție mai nuanțată a producătorilor locali, care se luptă cu prețurile scăzute ale rivalilor din China. Grupuri ca Stellantis și Volkswagen se confruntă cu dificultăți în a concura în segmentul low-cost al vehiculelor electrice.

Totuși, introducerea unor prețuri minime ar putea duce la scumpirea mașinilor electrice pentru consumatori, încetinind procesul de tranziție ecologică. În plus, Germania și alți exportatori europeni de mașini de lux se tem că măsurile UE ar putea genera represalii comerciale din partea Chinei.

Negocierile dintre UE și China se anunță complexe și cruciale pentru viitorul industriei auto. În funcție de rezultat, acestea ar putea rescrie regulile jocului pe piața globală a vehiculelor electrice și ar putea stabili un nou precedent pentru relațiile comerciale dintre Vest și Est.