UE și Regatul Unit vor înregistra o extindere de 34% a capacității de import de GNL până la sfârșitul anului 2024
Extinderea cu 34% echivalează 6,8 miliarde de picioare cubice pe zi (Bcf/d), conform Grupului Internațional al Importatorilor de Gaze Naturale Lichefiate (GIIGNL).
Administrația pentru Informații Energetice (EIA) a subliniat că extinderile capacității de import, sau de regazeificare, vor totaliza 5,3 Bcf/d până la sfârșitul anului viitor și vor crește în continuare cu încă 1,5 Bcf/d până la sfârșitul anului 2024.
Țările europene au reactivat dezvoltarea proiectelor de regazeificare anterior adormite
Conform datelor centralizate de GIIGNL, capacitatea de regazeificare a GNL în UE-27 și în Regatul Unit a rămas relativ stabilă și s-a extins modest în ultimii 10 ani, cu 2,8 Bcf/d (16%), de la 17,5 Bcf/d în 2012 la 20,2 Bcf/d la sfârșitul anului 2021.
De la începerea războiului din Ucraina și reducerea importurilor de gaze naturale prin conducte din Rusia care a urmat, țările europene au reactivat dezvoltarea proiectelor de regazeificare anterior adormite și au început dezvoltarea de noi proiecte.
Multe dintre noile proiecte de regazeificare din Europa pot fi dezvoltate relativ rapid prin navlosirea de unități plutitoare de stocare și regazeificare (FSRU) și prin construirea de conducte pentru transportul gazelor naturale regazeificate către conductele de legătură pe uscat. Alte proiecte de regazeificare din Europa vor extinde capacitatea terminalelor onshore existente și vor implementa modernizări pentru a crește debitul terminalelor existente.
Extinderea capacităților de regazeificare
Până în momentul de față, în acest an, aproximativ 1,7 miliarde de metri cubi/zi de capacitate nouă și extinsă de regazeificare a GNL a fost adăugată în Țările de Jos, Polonia, Finlanda, Italia și Germania. Noul terminal EemsEnergy din Țările de Jos (capacitate de 0,8 Bcf/d) este format din două nave FSRU și a primit prima sa încărcătură de import în septembrie 2022. Un nou terminal FSRU în portul Wilhelmshaven din Germania (capacitate de 0,7 Bcf/d) a fost finalizat în noiembrie 2022.
Terminalele de regazeificare aflate în prezent în construcție în șapte țări din UE ar putea adăuga o capacitate suplimentară de 3,5 Bcf/d de capacitate nouă până la sfârșitul anului 2023:
Germania dezvoltă trei noi terminale FSRU, care vor adăuga cumulativ 1,4 Bcf/d de capacitate de regazeificare la Lubmin, Brunsbuttel și Wilhelmshaven. Două terminale (la Lubmin și Brunsbuttel) ar trebui să înceapă să funcționeze în această iarnă, iar cel de-al doilea terminal de la Wilhelmshaven ar trebui să fie online în 2023.
Polonia va extinde capacitatea la terminalul de regazeificare a GNL existent de la Świnoujście cu 0,2 miliarde de metri cubi/zi, pentru a ajunge la o capacitate totală de 0,8 miliarde de metri cubi/zi până în decembrie 2023.
De asemenea, Franța va adăuga o capacitate de regazeificare de 0,4 Bcf/d cu ajutorul unei nave FSRU numită Cape Anne în portul Le Havre, care ar trebui să intre în funcțiune în toamna anului 2023.
Finlanda și Estonia dezvoltă în comun un terminal FSRU în portul finlandez Inkoo, care va adăuga o capacitate de 0,5 Bcf/d și care se preconizează că va deveni online în această iarnă.
Trebuie menționat că Italia dezvoltă un terminal FSRU în apropierea portului Piombino, care va adăuga o capacitate de 0,5 Bcf/d și va fi probabil online în primăvara anului 2023.
La rândul ei, Grecia va aduce online o navă FSRU în portul Alexandroupolis până la sfârșitul anului 2023, cu o capacitate de regazeificare de 0,5 Bcf/d, arată sursa menționată.