Comisia Europeană propune modernizarea politicii de coeziune, principala politică de investiții a Uniunii Europene, în cadrul următorului buget pe termen lung al UE (2021-2027). Finanțarea pentru programele de coeziune va crește cu 55 de miliarde de euro și se concentrează pe sprijin acordat unor sectoare precum sănătatea cultura, turismul, IMM-urile și tineretul, care sunt cel mai puternic afectate de criza COVID-19.
Politica europeană de coeziune, cunoscută ca politică regională, definită în Actul unic european din 1986, este esențială pentru coeziunea economică și socială a Uniunii Europene, iar scopul ei este să reducă decalajele dintre diferite regiuni și să sprijine evoluția zonelor mai puțin dezvoltate.
De-a lungul anilor, sute de proiecte au beneficiat de investițiile programelor de politică regională ale UE. Printre principalele beneficii se numără: crearea de locuri de muncă, competitivitatea mediului de afaceri, creșterea economică, dezvoltarea sustenabilă, investiții în schimbare la nivel de infrastructură și sănătate și îmbunătățirea calității vieții cetățenilor.
Sectoarele afectate de criză vor fi sprijinite de politica de coeziune
Fondurile Politicii de Coeziune care nu au fost alocate încă în exercițiul financiar actual au fost direcționate în lupta împotriva Covid-19, alături de co-finanțarea națională, prin programul european CRII (Inițiativa de Investiții în Răspunsul la Coronavirus). Banii sunt folosiți pentru furnizarea de echipamente și dispozitive medicale, îmbunătățirea cashflow-ului pentru autorități, ajutorarea IMM-urilor, protecție pentru cei mai vulnerabili, sprijin pentru sectoarele vitale și flexibilitate în utilizarea fondurilor structurale.
În următorul exercițiu financiar, finanțarea pentru programele de coeziune va crește cu 55 de miliarde de euro, iar bugetul revizuit reconfirmă focusul pe o Europă verde, digitală, socială și sprijină sectoare precum sănătatea, cultura, turismul, IMM-urile și tineretul, care sunt cel mai puternic afectate de criză.
Regiunea de Vest a țării, principala beneficiară
Țara noastră este un beneficiar net al fondurilor structurale din partea Uniunii, iar fondurile de coeziune sunt principala sursă de investiții. Regiunea de Vest a România beneficiză în mod direct de prioritizarea coeziunii în cadrul politicilor de investiții ale UE, pentru că alocarea din Cadrul Financiar Multianual 2014-2020 a generat crearea de mii de locuri de muncă noi, a facilitat reabilitarea mai multor drumuri regionale, furnizarea de echipamente performante pentru diverse spitale și școli și investiții considerabile în materie de servicii și infrastructură.
Politica de coeziune, alături de investițiile străine, reprezintă unul dintre factorii care au propulsat Timișul în topul județelor cu cea mai mică rată a șomajului, de la momentul aderării României la Uniunea Europeană și până în prezent .
Doar o treime din cetățeni cunosc beneficiile politicii de coeziune
Cu toate acestea, puțini dintre cetățeni cunosc cu adevărat beneficiile politicii de coeziune. Doar 35% dintre cetățeni sunt la curent cu proiectele finanțate de politica de coeziune a UE în regiunile lor, conform unui sondaj de opinie Eurobarometru din iunie 2017, care arată și că doar 28% știu despre Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) și mai puțin de unul din douăzeci de respondenți (4%) au auzit de Fondul de coeziune.
Campania „Împreună pentru Coeziune: Să ne rEUnim” a avut ca scop o mai bună informare a cetățenilor despre beneficiile Politicii de Coeziune a Uniunii Europene. Cofinanțat de DG Regio (Direcția Generală Politică Regională și Urbană), proiectul #togetherforcohesion a debutat în aprilie 2019, cu o campanie gândită de un consorțiu format din Adunarea Europeană a Regiunilor (A.R.E.), în calitate de partener de frunte, mc Group – partener media și administrațiile locale din 6 regiuni și 5 țări diferite: Trento (IT), Csongrad (HU), Timiș (RO), Alba (RO), Catalonia (ES) și Varazdin (HR). Campania și-a propus să sensibilizeze cetățenii, proprietarii de afaceri și antreprenorii din toate domeniile, asupra beneficiilor aduse de proiectele și acțiunile din cadrul politicii de coeziune dintre regiuni.
Statele tind să-și însușească beneficiile politicii de coeziune
O serie de obstacole pot apărea în procesul de creștere a gradului de conștientizare cu privire la politica de coeziune a UE, a atras atenția Michiel Rijsberman – Ministrul regional al Flevoland (Olanda) și Președintele grupului operativ AER, în cadrul unui webinar final menit să împărtășească bune practici și recomandări despre cum se comunică Politica Europeană de Coeziune:
„În primul rând, scepticismul și discursurile populiste dau vina adeseori pe UE pentru problemele regionale. Din acest motiv, este foarte important să arătăm toate avantajele pe care UE le oferă tuturor cetățenilor din statele membre. În al doilea rând, statele naționale tind să-și însușească beneficiile Politicii de coeziune, minimizând importanța UE.
În plus, există o tendință tot mai mare spre recentralizare, statele naționale eliminând puterea entităților regionale. Cu toate acestea, regiunile și orașele tind să înțeleagă mai bine cum să investească și să aibă impact în comunitățile lor. În cele din urmă, finanțarea oferită de politica de coeziune a UE poate fi ușor direcționată pentru alte obiective. Această instabilitate bugetară poate slăbi imaginea Politicii de coeziune”.
De o importanță majoră sunt și parteneriatele, spune Cornelia Carmen Madaraș – Consilier în cadrul Biroului de Afaceri Externe al Consiliului Județean Alba și reprezentant județean în proiectul „Împreună pentru coeziune”, care îndeamnă la initiative care să motiveze cetățenii, să reprezinte mai bine comunitățile locale și să aducă beneficia de ambele părți.