UE anunță noi standarde de poluare pentru camioane și autocare
Vineri, ambasadorii statelor din Uniunea Europeană au aprobat un acord provizoriu. El vizează reducerea emisiilor poluante provenite de la camioane și autocare, potrivit anunțului făcut de Președinția belgiană a Consiliului UE.
„Astăzi, ambasadorii UE au confirmat un acord provizoriu în sensul diminuării emisiilor de dioxid de carbon generate de camioane și autocare / autobuze, așa-numitele Vehicule de Gabarit Mare (HDV).
Obiectivul este reducerea și mai mult a emisiilor de dioxid de carbon în sectorul transporturilor rutiere și introducerea unor noi ținte pentru anii 2030, 2035 și 2040”, a precizat Președinția belgiană a Consiliului Uniunii Europene.
Potrivit unor informații obținute pe surse de jurnalul Frankfurter Allgemeine Zeitung, acordul a fost ratificat numai după ce Guvernul Germaniei a renunțat la opoziția sa.
Ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, a anunțat că Berlinul a reușit să obțină facilități pentru promovarea dezvoltării motoarelor destinate vehiculelor grele care utilizează combustibili sintetici (e-fuels).
„Primirea acestor facilități ne-a permis să votăm proiectul în final”, a precizat Wissing.
La început, Partidul Liber-Democrat (FDP), un membru al coaliției guvernamentale din Germania, a ridicat obiecții cu privire la propunerile de intensificare a standardelor ecologice pentru camioane și autocare.
Care sunt schimbările aduse de noul acord provizoriu
Conform proiectului Uniunii Europene, emisiile de dioxid de carbon generate de vehiculele de mare tonaj trebuie reduse cu 90%. Obiectivul trebuie atins până în anul 2040.
În luna ianuarie, Consiliul Uniunii Europene și Parlamentul European au convenit asupra unui consens politic în legătură cu standardele de emisii pentru vehiculele comerciale grele, precum camioanele și autocarele.
Propunerea, care necesită aprobare formală, își propune să reducă emisiile de dioxid de carbon în următorii ani pentru vehiculele cu greutatea peste 7,5 tone.
În urma acordului dintre legislatorii UE și Germania, guvernele UE au semnat astăzi obiectivele. Parlamentul UE trebuie să dea aprobarea finală a legislației înainte de încheierea mandatului său, ultima etapă înainte ca regulamentul să intre în vigoare.
Reducerea emisiilor de dioxid de carbon este planificată în trei etape:
- 45% până în 2030,
- 65% până în 2035,
- 90% până în 2040.
Aceste măsuri vizează vehiculele comerciale precum camioanele și autocarele, cu o greutate ce depășește 7,5 tone.
Legislația actuală a Uniunii Europene impune reduceri ale emisiilor poluante cu 15% până în anul 2035.
Federația Europeană pentru Transport și Mediu (T&E) a avut o reacție la aceste concluzii ale UE.
„Europa trebuie să avanseze și să ofere claritate industriei sale producătoare de camioane, care se află într-o cursă împotriva SUA și China. Carburanții sintetici reprezintă o diversiune costisitoare și masiv ineficientă de la tranziția către electricitate cu care se confruntă producătorii de camioane.
Parlamentul UE ar trebui să se asigure că obiectivele privind emisiile de CO2 ale camioanelor vor intra în legislație fără nicio altă întârziere”, a declarat Fedor Unterlohner, director pentru politica de transport de marfă la T&E, potrivit transportenvironment.org.