Un deputat liberal consideră cererea „suveraniștilor” de a relua „turul 2 înapoi” o „aberație juridică”

Un parlamentar liberal afirmă că propunerea „suveraniștilor” de a relua „turul 2 înapoi” reprezintă „o aberație juridică” și nu poate fi implementată decât în condiții extrem de dificile.

Imposibilitatea „turului 2 înapoi” într-o democrație constituțională

Gabriel Andronache, deputat PNL, subliniază că „Turul 2 înapoi este o acțiune imposibilă într-o democrație constituțională”, deoarece, „în primul rând, legea civilă se aplică doar pentru viitor și nu retroactivează”. De asemenea, el explică: „legea privind alegerea Președintelui României nu este o lege penală mai favorabilă, deci nu poate fi aplicată retroactiv”.

Scenariul unui regim dictatorial: „Turul 2 înapoi” devine posibil doar în această situație

Deputatul liberal adaugă că „operațiunea ‘Turul 2 – înapoi’ devine posibilă doar în cazul în care extremiștii ar câștiga alegerile prezidențiale” și ar „desființa CSM și CCR”, iar apoi „ar institui dictatura prin impunerea unei legi, cu forța armelor, care să înlocuiască actuala Constituție”.

Argumentele deputatului pentru imposibilitatea turului 2

Andronache explică și motivele pentru care „turul 2 înapoi” este imposibil într-o democrație constituțională:

  • legea civilă se aplică doar pentru viitor, nu retroactivează. Doar legea penală mai favorabilă retroactivează.
  • legea privind alegerea Președintelui României nu este o lege penală mai favorabilă, deci nu poate fi aplicată pentru trecut.
  • scrutinul prezidențial din noiembrie 2024 a fost încheiat odată cu publicarea Hotărârii CCR nr. 35/2024 în Monitorul Oficial. Practic, acest scrutin a devenit parte din istorie.
camera deputatilor
SURSA FOTO: Inquam Photos / George Călin

Declarația completă a deputatului

Deputatul Gabriel Andronache a reacționat la propunerea „suveraniștilor” de a relua „turul 2 înapoi” al alegerilor prezidențiale, catalogând-o drept „o aberație juridică”. Într-o declarație, Andronache a subliniat imposibilitatea implementării acestei acțiuni într-o democrație constituțională, explicând că, potrivit legii, alegerile deja desfășurate nu pot fi schimbate retroactiv.

De asemenea, el a avertizat că singura modalitate prin care „turul 2 înapoi” ar putea deveni realitate ar fi într-un regim dictatorial, subliniind diferența majoră între democrația constituțională și un astfel de regim autoritar.

„Iată două situații despre care fiecare votant trebuie să știe:

Operațiunea extremiștilor „Turul 2 înapoi”, o aberație juridică sau planificarea instituirii unei dictaturi?

Turul 2 înapoi este o acțiune IMPOSIBILĂ ÎNTR-0 DEMOCRAȚIE CONSTITUȚIONALĂ deoarece:

– legea civilă dispune numai pentru viitor, ea nu retroactivează. Doar legea penală mai favorabilă retroactivează.
– legea pentru alegerea Președintelui României nu este lege penală mai favorabilă, prin urmare nu poate fi aplicată pentru trecut.
– scrutinul prezidențial din noiembrie 2024 s-a epuizat la momentul publicării în Monitorul Oficial a Hotărârii CCR nr. 35/2024. La acel moment, practic, scrutinul prezidențial din toamna anului 2024 a devenit istorie.

Punct și de la capăt.

– în baza legii este organizat un nou scrutin prezidențial pentru data de 4 mai și, ulterior, 18 mai. După validarea lui, ulterior datei de 18 mai 2025, noul Președinte va depune jurământul și scrutinul își va epuiza efectele, existența juridică. Va deveni istorie, exact ca cel din noiembrie 2024.
– efectele de mai sus se produc în temeiul Constituției României și sunt consacrate prin principiul supremației Constituției și prin principiul legalității (art.1 alin.5 din legea supremă).

Aceasta este democrația funcțională, democrația constituțională.

Operațiunea „Turul 2 – înapoi” devine posibilă, dacă, în mod etapizat:

– în situația în care extremiștii ar câștiga alegerile prezidențiale;
– extremiștii indisponibilizează (prin arestări, prin crearea de lagăre de muncă, etc.) membrii corpului legiuitor și ai executivului, desființează CSM și CCR.
– instituie dictatura prin impunerea cu forța armelor a unei legi care să înlocuiască actuala Constituție (exemplu: Călin Georgescu afirma că lucrează la o nouă Constituție).

Proclamă, pe calea unui decret dat de dictator, că se reia turul 2 din decembrie 2024: în acest scenariu alegerea dictatorului într-un simulacru de alegeri, sub forța armelor, devine o simplă formalitate. Aceasta ar fi operațiunea Turul 2 – înapoi.

Concluzie: Dictatură, un regim politic în care întreaga putere este deținută de o persoană sau un grup de persoane, într-o manieră autoritară, arbitrară, recurgând la forță și coerciție.

Oameni buni alegerea e simplă – democrația constituțională este infinită în bunătatea ei în comparație cu o dictatură ce poate fi materializată printr-o operațiune de tipul aberației „turul 2 – înapoi”

Referindu-se la posibilitatea unui regim dictatorial, Andronache expune scenariul: „Operațiunea ‘Turul 2 – înapoi’ ar deveni posibilă doar dacă:

  • extremiștii ar câștiga alegerile prezidențiale;
  • aceștia ar elimina membrii legislativului și executivului (prin arestări sau alte măsuri), desființând CSM și CCR;
  • ar instaura dictatura prin impunerea unei noi legi cu forța armelor, înlocuind actuala Constituție. De exemplu, Călin Georgescu a afirmat că lucrează la o nouă Constituție. În acest scenariu, dictatorul ar proclama, prin decret, reluarea turului 2 din decembrie 2024, iar alegerea sa, într-un proces de alegeri sub amenințarea forței armelor, ar deveni o simplă formalitate. Aceasta ar fi operațiunea „Turul 2 – înapoi’.”