Creşterea explozivă a comerţului cu vehicule de ocazie a schimbat strategia comercianţilor de automobile noi. În trecut, toţi blamau acest segment de piaţă, acum îşi creează divizii specializate.

În 2007 şi 2008, importatorii şi dealerii de maşini noi cereau la unison înăsprirea condiţiilor de înmatriculare pentru maşinile de ocazie. După numai câteva luni, peste 90% din dealership-uri deţin zone specializate în vânzarea de vehicule second-hand. „Acesta e un lucru care trebuia să se întâmple în România de foarte mulţi ani. Aceasta e normalitatea. Noi trebuie să dezvoltăm un segment care ne-a lipsit, pentru că piaţa de maşini noi cunoştea un asemenea ritm de creştere încât nimeni nu a avut interesul să investească în zona second-hand. Nu au existat nici sisteme de sales-support pentru maşinile de ocazie, pentru că erau neinteresante şi mult prea riscante“, consideră Radu Cristian, directorul de marketing al Trust Motors, importatorul Peugeot, companie care şi-a adăugat recent în portofoliu o divizie de comercializare a maşinilor rulate. „Normalitatea“ descoperită brusc de importatori este foarte uşor de explicat dacă privim evoluţia comparativă a înmatriculărilor de maşini noi şi a celor de ocazie. În primele opt luni din 2009, peste 150.000 de români au optat pentru maşinile second-hand, în timp ce doar 82.000 au cumpărat un autoturism nou. Fiind vorba de afaceri, o piaţă care valorează circa un miliard de euro nu poate fi ignorată, aşa că, „a murit comerţul cu maşini noi, trăiască cel cu maşini de ocazie“.

179-38826-18_vw_40.jpgŞi Constantin Stroe, vicepreşedinte al Automobile Dacia, pare să fi înţeles oportunitatea, chiar dacă marca sa se vinde încă bine, mai ales pe pieţele externe. Numai că el explică schimbarea de direcţie prin salvarea unor afaceri grav afectate de criză. „Opinia mea este că, în situaţia actuală, cu o piaţă prăbuşită şi cu comercianţi care riscă să iasă în decor, toţi trebuie să renunţăm la cutume. Cred că toţi ar trebui să se orienteze şi către piaţa maşinilor de ocazie“, a declarat el pentru Capital.

Puternic strânşi cu uşa de criză, importatorii de maşini noi par să fi devenit mult mai atenţi în elaborarea strategiei. Ei se declară adepţii vânzărilor de maşini rulate doar cu motoare Euro 4, în ciuda faptului că datele Registrului Auto Român (RAR) arată clar că, în acest an, cele mai multe maşini de ocazie pentru care s-a eliberat certificat de înmatriculare au fost Euro 2. Motivul? Ministrul mediului a anunţat că, din 2010, taxa actuală pe poluare se va transforma în impozit anual, iar acesta va favoriza, cel puţin teoretic, cererea de maşini Euro 4.

Vechii comercianţi nu se simt ameninţaţi

179-38829-capital_18_1.jpgLa prima vedere, intrarea unor companii potente financiar şi cu experienţă pe piaţa second-hand ar putea îngrădi tot mai mult afacerile celor care comercializau de ani buni astfel de maşini. Şi nu e vorba de samsari, care se descurcă în orice situaţie, ci de dealeri serioşi. „Intrarea dealerilor de maşini noi pe piaţa second-hand nu e o ameninţare pentru noi, pentru că noi comercializăm maşini de ocazie din import, în timp ce ei vând în special maşinile preluate prin buy-back de pe piaţa autohtonă“, spune Sorin Buta, de la Autosor Deva. Acesta afirmă că multe companii aflate deja pe piaţa maşinilor de ocazie oferă finanţare şi garanţie, iar maşinile aduse din străinătate sunt mai bine întreţinute. „Singura problemă vine însă de la această taxă pe poluare. Ei nu o plătesc, iar noi o plătim, deşi vindem maşini aproape identice din punctul de vedere al normelor de poluare“.

Atâta timp cât mai mult de jumătate dintre clienţi cumpără maşini de ocazie Euro 4, dacă nu eşti în această piaţă, e ca şi cum nu ai avea produs.
Radu Cristian, director marketing şi comunicare Trust Motors

179-38828-capital_18.jpg