Creşterea explozivă a comerţului cu vehicule de ocazie a schimbat strategia comercianţilor de automobile noi. În trecut, toţi blamau acest segment de piaţă, acum îşi creează divizii specializate. În 2007 şi 2008, importatorii şi dealerii de maşini noi cereau la unison înăsprirea condiţiilor de înmatriculare pentru maşinile de ocazie. După numai câteva luni, peste 90% din dealership-uri deţin zone specializate în vânzarea de vehicule second-hand. „Acesta e un lucru
Creşterea explozivă a comerţului cu vehicule de ocazie a schimbat strategia comercianţilor de automobile noi. În trecut, toţi blamau acest segment de piaţă, acum îşi creează divizii specializate.
În 2007 şi 2008, importatorii şi dealerii de maşini noi cereau la unison înăsprirea condiţiilor de înmatriculare pentru maşinile de ocazie. După numai câteva luni, peste 90% din dealership-uri deţin zone specializate în vânzarea de vehicule second-hand. „Acesta e un lucru care trebuia să se întâmple în România de foarte mulţi ani. Aceasta e normalitatea. Noi trebuie să dezvoltăm un segment care ne-a lipsit, pentru că piaţa de maşini noi cunoştea un asemenea ritm de creştere încât nimeni nu a avut interesul să investească în zona second-hand. Nu au existat nici sisteme de sales-support pentru maşinile de ocazie, pentru că erau neinteresante şi mult prea riscante“, consideră Radu Cristian, directorul de marketing al Trust Motors, importatorul Peugeot, companie care şi-a adăugat recent în portofoliu o divizie de comercializare a maşinilor rulate. „Normalitatea“ descoperită brusc de importatori este foarte uşor de explicat dacă privim evoluţia comparativă a înmatriculărilor de maşini noi şi a celor de ocazie. În primele opt luni din 2009, peste 150.000 de români au optat pentru maşinile second-hand, în timp ce doar 82.000 au cumpărat un autoturism nou. Fiind vorba de afaceri, o piaţă care valorează circa un miliard de euro nu poate fi ignorată, aşa că, „a murit comerţul cu maşini noi, trăiască cel cu maşini de ocazie“.
Puternic strânşi cu uşa de criză, importatorii de maşini noi par să fi devenit mult mai atenţi în elaborarea strategiei. Ei se declară adepţii vânzărilor de maşini rulate doar cu motoare Euro 4, în ciuda faptului că datele Registrului Auto Român (RAR) arată clar că, în acest an, cele mai multe maşini de ocazie pentru care s-a eliberat certificat de înmatriculare au fost Euro 2. Motivul? Ministrul mediului a anunţat că, din 2010, taxa actuală pe poluare se va transforma în impozit anual, iar acesta va favoriza, cel puţin teoretic, cererea de maşini Euro 4.
Vechii comercianţi nu se simt ameninţaţi
Atâta timp cât mai mult de jumătate dintre clienţi cumpără maşini de ocazie Euro 4, dacă nu eşti în această piaţă, e ca şi cum nu ai avea produs.
Radu Cristian, director marketing şi comunicare Trust Motors