Ultima strigare în publicitate: vin stranierii!

DANIELA KNECHT, deputy managing director, client service şi new business director la McCann-Erickson, coordonează toate conturile agenţiei, în special Vodafone, Nestlé şi Compact. OLIVER KAPUSTA, integrated communication director la GMP, lucrează în România din mai 2006. Unul dintre motivele pentru care s-a angajat la GMP este legătura de suflet cu Felix Tătaru, care are studii teologice.   MIGUEL BRITO GONCALVES, director de creaţie la Tempo Adve

DANIELA KNECHT, deputy managing director, client service şi new business director la McCann-Erickson, coordonează toate conturile agenţiei, în special Vodafone, Nestlé şi Compact.

OLIVER KAPUSTA, integrated communication director la GMP, lucrează în România din mai 2006. Unul dintre motivele pentru care s-a angajat la GMP este legătura de suflet cu Felix Tătaru, care are studii teologice.

 

MIGUEL BRITO GONCALVES, director de creaţie la Tempo Advertising, este căsătorit şi are doi copii. A lucrat în agenţii din Spania, Portugalia şi SUA. Înainte de a intra în publicitate, a fost actor.

NICK HINE, directorul de creaţie al agenţiei Saatchi&Saatchi, şi-a început cariera în 1990 la biroul din Londra al reţelei Saatchi&Saatchi. A lucrat pentru clienţi precum Sony PlayStation, Procter&Gamble, Toyota, Nissan.

Primul val de străini în publicitatea românească a fost la începutul anilor ‘90. Acum, industria este „lovită de al doilea val“. Străinii care vin au o experienţă bogată, aduc un plus de imagine agenţiei, dar trebuie să se adapteze rapid locului, pentru a înţelege consumatorul român.

Statueta unui Leu de Aur pare uitată pe pervazul ferestrei, deşi este cea mai preţioasă distincţie din publicitatea internaţională. Singurătatea Leului este însoţită de un şir de diplome: Cannes, Eurobest, EPICA, Clio, Campaign – premii internaţionale de creaţie. Nu lipsesc nici diplomele la Ad’Or-ul românesc. Dacă arunci o privire pe fereastră, nu vezi Arcul de Triumf sau Big Ben, cum credeai! Doar nişte străzi înecate în praf. Suntem în buricul Bucureştiului! În biroul lui Nick Hine, directorul de creaţie al agenţiei Saatchi&Saatchi. Un englez care munceşte în România de nouă luni.

Alături de el mai lucrează şi o echipă de creativi transferaţi prin reţea de la biroul din Roma. „Îmi doresc să fac din Saatchi România o agenţie europeană. Pe viitor, ne propunem să participăm la licitaţii pentru business şi în afara ţării, nu doar pe plan local“, spune Hine.
Tempo Advertising, cea mai mare agenţie românească independentă, a căutat şi ea creativi de valoare în… „carul cu fân“ autohton. Dar şi-a găsit directorul de creaţie peste graniţă: Miguel Brito Gonçalves. Deşi nu ştia multe despre România, Miguel a acceptat oferta şi a realizat că piaţa de publicitate de aici îi oferă multe provocări datorită ritmului intens de creştere.

Şi GMP Advertising se poate lăuda cu un expat: Oliver Kapusta, care ocupă în prezent funcţia de integrated communication director. Primul său contact cu publicitatea românească a fost în 2002, la festivalul AdPrint. Patru ani mai târziu, prezent din nou la Adprint, Kapusta îl cunoaşte pe Felix Tătaru (şeful GMP) şi îi acceptă propunerea de a colabora cu GMP pentru diferite proiecte de comunicare integrată. „În România, oamenii de creaţie încă mai cred că BTL-ul şi PR-ul sunt pentru începători şi nu vor să aibă de-a face cu aceste departamente. Din acest motiv încercăm să punem accentul pe poziţia de integration communication director“, explică Oliver Kapusta.

Dacă pentru cei mai mulţi străini venirea în România a fost rodul întâmplării, pentru franţuzoaica Amandine Heyndrickx a fost un lucru planificat după terminarea studiilor. Astfel, în urmă cu doi ani, ea şi-a depus CV-ul şi portofoliul de lucrări la mai multe agenţii din Bucureşti. A avut succes la agenţia Lowe&Partners, care a angajat-o fără prea multe negocieri. La scurt timp, a fost avansată în funcţia de art director. Dacă ar fi rămas în Franţa, i-ar fi fost necesari mulţi ani pentru a ajunge în această funcţie (ca în orice alt domeniu).

Friends Advertising, Scala JWT sau GAV Scholz&Friends au avut în ultimul an cel puţin un expat în echipa de creaţie. În prezent, există mai multe agenţii unde managementul sau componenta de client service revine un manager străin. Un prim exemplu este agenţia de publicitate Scala JWT, condusă din mai 2006 de Matthew Dezzani. La vârsta de 24 de ani, în 1994, Dezzani venea pentru prima oară în România şi ocupa funcţia de client service director la Bates România.
După şase ani petrecuţi aici, părăsea ţara, împreună cu soţia sa româncă, pentru a conduce Bates Kuweit. Şi agenţia McCann-Erickson are management străin. Daniela Knecht, deputy managing director, client service şi new business director, a venit în România în urma unei alegeri personale, şi nu printr-un transfer din partea reţelei. În opinia ei, piaţa de publicitate din România oferă o mai mare libertate de creaţie şi, în acelaşi timp, un ritm de dezvoltare foarte rapid.

În acest context, mai există slujbe adresate doar românilor? „Cred că e greşit să ai pe poziţia de planner un expat, întrucât va avea mari probleme în a înţelege consumatorul român“, spune Răzvan Mătăşel, deputy managing director şi head of planning al Leo Burnett România. În acelaşi timp, el crede că pentru industria noastră ar fi benefică experienţa unor talente creative care să-i accelereze ritmul de dezvoltare. De la ei am putea să învăţăm strategii pentru dezvoltarea campaniilor pe noile medii (internet, telefonie).

Avantaj

«Unul dintre cele mai mari avantaje ale publicităţii româneşti este faptul că mai există încă loc pentru creştere şi dezvoltare atât pentru agenţii, cât mai ales pentru clienţii din piaţă.»

Matthew Dezzani, managing partner, Scala JWT