Daca aveti in plan sa va achizitionati o masina in leasing, e bine sa va grabiti. Dupa data aderarii, la dobanda la contractele de leasing incheiate dupa 1 ianuarie 2006 se va adauga TVA, ceea ce va insemna ca veti plati mai mult pentru acelasi autoturism. Pe langa schimbarile anuntate legate de accize si impozitare directa, proiectul de modificare a Codului fiscal mai aduce in scena si alte surprize si focuri de artificii, doar ca ele nu tasnesc imediat, ci sunt putin disimulate
Daca aveti in plan sa va achizitionati o masina in leasing, e bine sa va grabiti. Dupa data aderarii, la dobanda la contractele de leasing incheiate dupa 1 ianuarie 2006 se va adauga TVA, ceea ce va insemna ca veti plati mai mult pentru acelasi autoturism.
Pe langa schimbarile anuntate legate de accize si impozitare directa, proiectul de modificare a Codului fiscal mai aduce in scena si alte surprize si focuri de artificii, doar ca ele nu tasnesc imediat, ci sunt putin disimulate. Mai exact, noutatile legate de introducerea TVA la dobanzile pentru contractele de leasing si la cele de vanzare cu plata in rate sunt prevazute in proiectul de modificare a Legii taxei pe valoarea adaugata, si nu direct in Cod. Atata doar ca cele doua proiecte trebuie coroborate si doar atunci cand le vei pune cap la cap, vei avea revelatia. Pentru toate contractele de leasing incheiate inainte de 1 ianuarie 2006, tratamentul ramane neschimbat. Insa, pentru contractele incheiate dupa aceasta data, tratamentul se schimba. De la 1 ianuarie 2007, se va plati de catre unitatea finantatoare a contractului TVA la dobanda pentru toate conventiile incheiate dupa data de 1 ianuarie 2006. Ceea ce inseamna ca, automat, vor creste costurile institutiilor financiare, lucru care se va vedea in pretul bunurilor luate in leasing sau prin vanzare cu plata in rate.
“Noi ne sfatuim clientii, ca, daca au un contract de leasing mai important sau stiu ca trebuie sa incheie un astfel de contract, sa il incheie pana la sfarsitul acestui an, pentru ca, de la data aderarii, vor fi nevoiti sa cheltuie mai multi bani decat planificasera initial”, spune Daniel Anghel, Tax Senior Manager, PriceWaterhouseCoopers.
In proiectul Legii TVA, se arata ca data de referinta – 1 ianuarie 2006 – ar putea fi prelungita pentru o data ulterioara, dar nu sunt explicate foarte clar conditiile.
Daca aceste prevederi lovesc persoanele fizice, firmelor li se ridica si lor in fata noi obstacole, desi scopul introducerii acestor prevederi este nobil – prevenirea si combaterea evaziunii. Astfel, beneficiarul este tinut raspunzator individual si in solidar pentru plata TVA, in cazul in care factura cuprinde date incorecte in ceea ce priveste informatiile despre nume, adresa, cod de identificare fiscala, denumirea si cantitatea bunurilor livrate sau serviciilor prestate sau despre elementele necesare calcularii bazei impozabile. Asta desi exista o decizie a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, prin care a fost admisa deducerea unei facturi care nu era completata in intregime, Curtea retinand ca din factura in cauza puteau fi identificate partile.
In plus, beneficiarul este tinut raspunzator si in cazul in care bunurile sau serviciile ii sunt livrate de o persoana care este stabilita in strainatate si care nu si-a desemnat un reprezentant fiscal in tara noastra sau nu are sediu permanent in Romania. si cum, in general, contracte se incheie cu societati straine doar in cazul in care acestea nu pot fi substituite, firmele romanesti vor depinde de persoana juridica stabilita in strainatate.
“In cazul acesta, asa cum se intampla si in cazul impozitelor pe veniturile nerezidentilor, ma astept ca societatile romanesti sa isi asume obligatia platii. Adica se negociaza valoarea neta, fara ca pe furnizorul din strainatate sa il intereseze costul”, explica Justinian Cucu, consultant, Global Tax Management. Adica, mai pe romaneste, firmele se vor incarca si cu TVA pentru furnizorul extern, costul ducandu-se in preturile mai ridicate la serviciile oferite.
Tot in proiectul de modificare a Codului, se introduce obligativitatea notificarii organelor fiscale in cazul in care au o cifra de afaceri intre 10.000 si 35.000 de euro si sunt neplatitori de TVA sau au o cifra de afaceri mai mica de 10.000 de euro, dar sunt platitori de TVA. Nu au nici o obligatie firmele care nu sunt platitoare de TVA si cele care au o cifra de afaceri mai mica de 10.000 de euro.
“Data fiind raspunderea in solidar, beneficiarul va trebui sa verifice daca furnizorul, prestatorul sau reprezentantul fiscal indeplinesc obligatiile ce-i revin din punctul de vedere al TVA.”
Daniel Anghel,
Tax Senior Manager PriceWaterhouseCoopers
Cadouri de Mos Craciun
In proiectul de modificare a Legii TVA, care cuprinde prevederi armonizate cu cele ale Uniunii Europene, mai sunt prinse si alte modificari, dar fara prea multe precizari referitoare la datele si conditiile de aplicare:
• Introducerea regimului special pentru producatorii agricoli, concomitent cu eliminarea scutirii de TVA pentru aceasta activitate
• Introducerea regimului special pentru obiectele de arta, de colectie sau antichitati, pentru bunurile second-hand, bunurile vandute prin licitatii publice, regimul special pentru aurul pentru investitii
• Eliminarea scutirilor de TVA pentru operatiunile finantate din fonduri nerambursabile acordate de organisme internationale sau guverne straine
• Eliminarea scutirii de TVA pentru transportul fluvial al localnicilor in Delta Dunarii
• Eliminarea scutirii de TVA pentru activitatea de cercetare-dezvoltare si inovare