Germania și Franța au ridicat astăzi la Bruxelles problema platformelor de comerț electronic din afara UE care nu respectă legislația europeană, cerând măsuri imediate și ferme din partea Consiliului de Competitivitate și al Comisiei Europene. În centrul atenției sunt platformele asiatice precum Temu și Shein, acuzate de eludare fiscală, vânzarea de produse nesigure, încălcări GDPR și practici de concurență neloială.
Luca Cassetti: Nu mai putem tolera ca jucătorii non-UE să ignore regulile
„Nu mai putem tolera ca jucătorii non-UE să ignore regulile europene și să profite de lipsa aplicării unitare a legislației în Piața Unică”, a declarat Luca Cassetti, Secretar General al Ecommerce Europe.
„Cerem autorităților să trateze cu aceeași rigoare companiile din afara Uniunii, așa cum o fac cu cele europene, pentru a proteja consumatorii și economia noastră”, spune acesta.
Șase țări UE, printre care Germania, Franța, Polonia și Olanda, au cerut printr-o scrisoare comună o acțiune mult mai dură împotriva platformelor precum Shein și Temu. Pornind de la regulamentul privind Serviciile Digitale (DSA), statele UE vor o abordare unificată în aplicarea standardelor UE în comerțul electronic.
În cadrul reuniunii Consiliului, oficialii europeni au subliniat necesitatea unui cadru comun de acțiune pentru a opri practicile neloiale care destabilizează comerțul electronic din Europa.
„Firmele din UE sunt sufocate de costuri ridicate de conformitate, în timp ce competitorii lor non-UE încalcă regulile fără consecințe”, a adăugat Cassetti.
România s-a alăturat discuției, ministrul Economiei, Radu Ștefan Oprea, fiind cel care a condus discuțiile pregătitoare ale miniștrilor socialiști europeni.
Oprea a insistat că „Comisia Europeană trebuie să adopte rapid măsurile propuse de Raportul Draghi pentru a întări competitivitatea UE și a garanta aplicarea uniformă a regulilor pe tot teritoriul Uniunii.”
Platformele din Asia, acuzate de DISPREȚ față de legislația și standardele UE
Temu și Shein au fost recent criticate și acuzate pentru vânzarea de produse la prețuri foarte mici, evitând taxele și reglementările stricte ale UE, ceea ce le conferă un avantaj necinstit față de companiile europene.
În plus, s-au semnalat numeroase nereguli legate de condițiile de muncă din fabricile lor, atrăgând astfel critici dure din partea organizațiilor pentru drepturile omului.
Decidenții europeni sunt acum sub presiunea statelor membre și a asociațiilor de profil pentru a lua măsuri concrete care să asigure un mediu concurențial echitabil și protejarea consumatorilor în Piața Unică.
„Acesta este un moment decisiv pentru comerțul electronic din Europa. Nu putem permite ca aceste practici să submineze încrederea în Piața Unică”, a conchis Cassetti.