Motorina a devenit deja mai scumpă decât benzina. Accizele vor adânci diferenţa în anii următori, provocând efecte în lanţ la nivelul preţurilor din economie, dar şi în reorientarea producţiei de autovehicule.

Acciza minimă pentru motorină va fi adusă la nivelul celei pentru benzină. Măsura, adoptată recent de către Parlamentul European la propunerea executivului de la Bruxelles, a vizat două aspecte legate de modul de impozitare a carburanţilor. Pe de o parte, accizele pentru motorină şi benzină fără plumb vor fi aduse la acelaşi nivel. Pe de altă parte, diferenţele de impozitare aplicate acestor produse între statele membre urmează a fi reduse gradual. Dacă pentru cea de-a doua ţintă instituţiile europene au adus o justificare, în cazul primei decizii, aceasta nu a fost argumentată.

Comisia Europeană consideră că diferenţele mari între nivelurile de impozitare aplicate de ţările UE, la motorină, conduc la distorsionarea concurenţei în transportul rutier, încurajând „turismul pentru combustibil“. Executivul de la Bruxelles susţine că transportatorii au ajuns să-şi stabilească rute speciale, chiar mai lungi, pentru a-şi umple rezervoarele în ţări cu taxe mai mici.

Parlamentul European (PE) a decis creşterea, în întreaga UE, a accizelor minime pentru motorină la nivelul celor pentru benzina cu plumb, de la nivelul actual de 302 euro/1.000 de litri la 359 euro/1.000 de litri. Majorarea cu 57 de euro va avea loc până în 2015. Pentru România, la fel ca şi pentru Polonia, Letonia, Lituania şi Bulgaria, termenul este începutul lui 2016.

Ţara noastră s-a angajat deja, prin Tratatul de aderare, într-un proces de aliniere graduală a taxelor pentru carburanţi la un nivel stabilit cu UE. Termen final: 1 ianuarie 2011. Astfel, de la un nivel al accizei pentru 1.000 de litri de motorină de 274,6 euro (325 euro/tonă) în 2008, ar urma să ajungem la 283,9 euro (336 euro/tonă) în 2009 şi la 293,2 euro (347 euro/tonă) în 2010. La benzina fără plumb, în perioada similară, acciza va creşte de la 327,3 euro/1.000 litri (425,06 euro/tonă) la 335,72 euro/1000 litri (436 euro/tonă), respectiv 348,04 euro/1.000 litri (452 euro/tonă).

Care este însă motivul real pentru care instituţiile europene au decis egalizarea accizelor pentru cele două tipuri de carburanţi, în condiţiile în care în multe din statele UE preţul motorinei la pompă l-a depăşit pe cel al benzinei?

Deficit de motorină pe piaţa europeană

„Decizia poate fi explicată prin faptul că există un deficit de motorină pe piaţa europeană, pe care-l estimez la circa 12 milioane de tone. Chiar şi astăzi preţul motorinei este mai ridicat decât cel al benzinei, ceea ce înseamnă că majorarea accizei la motorină va determina redirecţionarea producţiei de autovehicule spre cele care utilizează benzina“, a declarat, pentru Capital, Constantin Tampiza, preşedintele Lukoil România. El susţine că, în România, circa 64% din consumul de carburanţi este reprezentat de motorină, iar diferenţa de 36%, de benzină.

Anul trecut, producţia totală de benzină în România a fost de 4,3 milioane tone. Consumul intern, în scop comercial, a atins 1,66 milioane tone, iar exportul, 2,2 milioane tone (52% din producţia internă). În cazul motorinei, producţia a fost de 4,6 milioane tone, din care pentru consum în scop comercial s-au utilizat 3,7 milioane tone. La export au plecat doar 20 procente din producţia internă.

Perspectivă sumbră: 5,3 lei un litru de motorină

Analiştii sunt de părere că alinierea accizelor va conduce la scumpirea carburanţilor, cu efect în lanţ asupra celorlalte preţuri. „Este evident că vor creşte atât preţurile carburanţilor, cât şi cele ale produselor care depind, prin costurile de transport, de evoluţia preţului motorinei. Problema este că o astfel de măsură vine în contextul în care preţul petrolului este deja pe o pantă ascendentă“, spune Liviu Voinea, director executiv al Grupului de Economie Aplicată.

La rândul lui, europarlamentarul Theodor Stolojan, membru al comisiei care a iniţiat această măsură, este de părere că: „Orice majorare de taxe la combustibili nu face decât să agraveze impactul negativ asupra economiei. În condiţiile vitezei actuale de creştere a preţurilor la ţiţei şi la gaze naturale, consider că nu este momentul, acum, de a promova un astfel de proiect de directivă“.

O altă consecinţă a aplicării unei accize mai ridicate la motorină va fi creşterea încasărilor la buget. Anul trecut, din datele furnizate de Ministerul Finanţelor, s-au încasat 3,63 miliarde de lei din accizele la motorină şi 2,18 miliarde de lei din cele la benzină.

Este dificil de făcut o estimare în ceea ce priveşte influenţa pe care o va avea creşterea nivelului de accizare la motorină asupra preţului la pompă, pentru că toate elementele sunt variabile. Evoluţia preţului ţiţeiului în următorii ani, cursul de schimb, preţurile carburanţilor, precum şi ponderea pe care acciza o va avea în preţul la pompă sunt factori ce nu pot fi previzionaţi. Raportat la o medie a preţurilor la motorină şi la benzina fără plumb, practicate în benzinăriile principalilor operatori, rezultă, în prezent, o pondere a accizei de 33% în preţul benzinei şi de circa 25% în cel al motorinei. Nu trebuie uitat că, în urmă cu ani buni, taxele în preţurile carburanţilor reprezentau 70%. Procentajul s-a diminuat odată cu escaladarea preţului ţiţeiului pe plan mondial.

Pentru a avea o dimensiune orientativă a influenţei majorării accizei asupra preţului motorinei, considerăm că se păstrează constante rata actuală de schimb (3,7 lei un euro) şi cota de 25% a accizei în preţul la pompă. În aceste condiţii, dacă aplicăm creşterea de acciză de la 274,6 euro/1.000 litri la 359 euro/1.000 litri, rezultă un preţ al motorinei la pompă de 5,3 lei/litru faţă de aproape 4 lei/litru cât este în prezent.

Ajutor in agricultura

Agricultorii au protestat, săptămâna trecută, în faţa Palatului Victoria, cerând ca motorina pentru agricultură să coste 2 lei litrul, aşa cum este în ţările Uniunii Europene, unde acest sector este foarte dezvoltat. În prezent, aceştia beneficiază de o subvenţie de un leu pe litrul de motorină. Fermierii cer însă şi reducerea accizei. Surse din industrie ne-au declarat că o reducere a accizei pentru motorina utilizată exclusiv în agricultură este în analiză şi ar putea fi aprobată dacă executivul de la Bruxelles va fi de acord. Procentajul de diminuare a accizei nu va depăşi însă 40%. Cele două ajutoare cumulate ar acoperi aproximativ jumătate din preţul actual al motorinei.

Capital – Editia nr.12, data 26 martie 2008