Avionul Azerbaijan Airlines ar fi fost lovită de un sistem de apărare antiaeriană rus
Ultimul mesaj al pilotului înainte de tragicul accident aviatic din Kazahstan. Înainte de tragedie, pasagerii au reușit să își contacteze familiile prin apeluri video, iar acum dovezile sugerează că avionul a fost lovit de un sistem de apărare antiaeriană rus, chiar deasupra Ceceniei.
Avionul Embraer E190AR al Azerbaijan Airlines ar fi fost cel mai probabil lovit de o rachetă lansată dintr-un sistem Pantsir-S1 aflat în regiunea Naurski din Cecenia, un teritoriu controlat de Ramzan Kadîrov, un aliat apropiat al lui Vladimir Putin.
Informațiile vin pe fondul unui număr tot mai mare de dovezi care indică faptul că aeronava a fost lovită în aer, iar găurile observate pe fuselajul avionului ar putea fi cauzate de schijele unei rachete.
Ultimele apeluri ale echipajului sugerează confuzia și panică de la bord. În fața problemelor de control, piloții au cerut ajutor pentru a redresa avionul, dar pentru ei deja era prea târziu, notează Daily Mail.
Ultimele apeluri ale echipajului
La ora 8:12, echipajul avionului Embraer E190AR a raportat „pierderea ambelor GPS-uri” și a solicitat ajutor pentru „vectorizare” pentru a se întoarce la aeroportul de decolare din Baku, după ce aeroportul Groznîi a fost închis brusc.
La ora 8:16, unul dintre piloți a spus:
„Avem o eroare de control, o pasăre a lovit cabina de pilotaj. Pasăre lovită în carlingă (nedescifrabil)…”
Răspunsul controlului de la sol a fost:
„AXY8243 Vă înțeleg, de ce fel de ajutor aveți nevoie?”
Căpitanul a indicat că dorea să se întoarcă la aeroportul de plecare din Baku. Dar la 8:17, pilotul a anunțat că „se îndreaptă spre Mineralnîie Vodî”, un aeroport din sudul Rusiei.
Ultimul mesaj al pilotului înainte de tragicul accident aviatic
Controlorul de trafic i-a spus să „execute o orbită la stânga”, dar cabina de pilotaj a răspuns:
„Nu pot executa, controlul este pierdut.”
La 8:19, unul dintre piloți a spus:
„Nu pot menține 150, avem presiune ridicată în cabină.”
Răspunsul controlorului de la sol a fost:
„AXY8243 v-a înțeles.”
Un minut mai târziu, la 8:20, ora de sosire programată a zborului, pilotul a spus:
„Stânga 360, avionul meu pierde controlul.”
La ora 8:21, conform transcrierii, echipajul a decis să se îndrepte spre Mahacikala, un aeroport rusesc situat pe malul Mării Caspice.
La 8:22, echipajul a raportat:
„Acum sistemul hidraulic a cedat”.
Două minute mai târziu, pilotul pare să fi negat că a declarat un „caz de urgență” la bord și a spus controlorului de la sol:
„Bordul [avionul] este în ordine”.
Cu toate acestea, controlorul de trafic aerian a avut dificultăți în a auzi echipajul corect, spunând:
„Sunteți foarte greu de auzit… spuneți-mi altitudinea voastră.”
Ulterior, avionul a dispărut de pe radar pentru o perioadă de 37 de minute, înainte de a reapărea în timp ce încerca să aterizeze la Aktau.