Ultimul venit pe piaţa marilor retaileri aruncă în aer bugetele de publicitate

Pe o piaţă tot mai competitivă, detailiştii şi-au majorat de cinci ori investiţiile în advertising, în primul trimestru al acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Dacă în primul trimestru din 2007 cheltuielile brute pentru publicitate în mass-media tradiţională (presă scrisă, radio şi televiziune) făcute de reţelele de magazine de tip hipermarket şi cash&carry s-au ridicat la circa 1,17 milioane de euro, companiile de profil au investit în pe

Pe o piaţă tot mai competitivă, detailiştii şi-au majorat de cinci ori investiţiile în advertising, în primul trimestru al acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

Dacă în primul trimestru din 2007 cheltuielile brute pentru publicitate în mass-media tradiţională (presă scrisă, radio şi televiziune) făcute de reţelele de magazine de tip hipermarket şi cash&carry s-au ridicat la circa 1,17 milioane de euro, companiile de profil au investit în perioada echivalentă din acest an de aproape şase ori mai mult, ajungând la un total de 5,96 milioane de euro. Aceste sume reprezintă bugetele brute, la rate-card, şi nu includ discounturile pe care clienţii de publicitate le obţin în negocierile de preţ cu trusturile de presă. Astfel că sumele reale cheltuite de un client de publicitate pot fi cu 50% sau chiar 80% mai mici, în funcţie de bugetele investite. În privinţa evoluţiei nete a cheltuielilor, Cezar Batog, managing director al agenţiei de media Optimedia, remarcă o dublare a investiţiilor acestor advertiseri în 2007 comparativ cu anul precedent, iar pentru acest an, se aşteaptă la o creştere de 30%.

Radioul, cel mai folosit canal de comunicare al retailerilor

În primele trei luni ale lui 2008, cele mai mari cheltuieli pentru publicitate în mass-media le-a avut brandul de magazine real,- (cu 4,9 milioane de euro), urmat de Carrefour (cu 1,2 milioane de euro) şi de Cora (cu aproximativ 100 mii de euro). Chiar dacă sumele destinate promovării în mass-media au crescut foarte mult în 2008, procentul alocat ziarelor este în scădere. Astfel, dacă în primul trimestru din 2007 datele Alfacont arată investiţii în publicitatea prin ziare în valoare de 500 mii de euro, în perioada similară a acestui an, ele au coborât până la 335 mii de euro. O altă schimbare notabilă este creşterea interesului retailerilor pentru presa regională şi locală (unde costurile sunt mult mai mici), în detrimentul presei naţionale. În schimb, revistele au primit mai multe comenzi din partea lanţurilor de hipermarketuri şi cash&carry: în primele trei luni ale acestui an, sumele brute cheltuite au fost cu 35% mai mari decât în trimestrul I din 2007.

Radioul continuă să rămână cel mai căutat mediu pentru anunţarea unui nou hipermarket sau a unei promoţii. Sumele brute investite de aceste companii în advertising prin radio au fost de aproximativ 1,9 milioane de euro, în creştere cu aproape 1,5 milioane faţă de primele trei luni ale lui 2007. Investiţiile Carrefour, la rate-card, în publicitatea prin radio s-au ridicat, în perioada ianuarie-martie 2008, la circa 937 mii de euro, în timp ce competitorul real,- a investit circa 821 mii de euro, iar Cora a cheltuit 97 mii de euro. Brandurile Metro, Kaufland, Selgros şi Billa au preferat o mai mare expunere în presa scrisă şi mai puţin sau deloc prin posturile de radio.

Intrarea hipermarketului real,- pe piaţa din Bucureşti şi extinderea acestei reţele la nivel naţional a impulsionat şi investiţiile în publicitatea TV. Potrivit datelor Alfacont, în primele trei luni ale acestui an, competiţia în calupurile de publicitate s-a purtat între acest brand şi Carrefour, cele două cheltuind împreună, la rate-card, circa 3,6 milioane de euro pentru spaţiu de publicitate la posturile TV.

Capital – Editia nr. 18, data 7 mai 2008