Kievul confirmă faptul că a fost adâncit Canalul Bâstroe!
First time in independence 🇺🇦 draft of ⛴ passing through the Bystroe Canal increased from 3,9 to 6,5 m. It’s great opportunity to Danube river capacity and & ports export turnover. We keep on developing Danube port cluster with our European partners. pic.twitter.com/1wZyMjIvQL
— Ministry of Infrastructure of Ukraine (@minfrastucture) February 17, 2023
Ministerul Infrastructurii din Ucraina confirmă creşterea adâncimii de navigare pe Canalul Bâstroe
Informaţia vine chiar de la Ministerul Infrastructurii din Ucraina, care scrie, pe contul oficial de Twitter, că adâncimea de navigare pe Canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 metri la 6,5 metri, pentru prima oară de la declararea independenței țării.
„Pentru prima dată în timpul independenței Ucrainei, pescajul care trece prin Canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 m. Este o mare oportunitate pentru capacitatea fluviului Dunărea și pentru cifra de afaceri a porturilor de export.
Continuăm să dezvoltăm clusterul portuar dunărean împreună cu partenerii noștri europeni”, se arată în mesajul respectiv.
Reamintim că informaţia a fost confirmată şi printr-un document publicat de EVZ.ro, în care Căpitănia Portului Ismail afirmă clar că de la intrarea pe Canalul Bâstroe, până la km 77 al Brațului Chilia se poate naviga cu pescaj de 6,5 metri, iar de la km 77 la km 116, unde are loc ieșirea de pe brațul Chilia, cu pescaj de 7 metri.
Până la operațiune de „întreținere”, aşa cum o numea Ambasada Ucrainei în România, pescajul vaselor care navigau pe acolo nu putea să depășească 4 metri.
Precizările venite de la Ambasada Ucrainei
Sâmbătă, 18 februarie, Ambasada Ucrainei în România a făcut precizări despre lucrările de dragare pe Dunăre, pe canalul Bâstroe, afirmând că acestea „sunt de natură operațională curentă și vizează exclusiv întreținerea căii navigabile”.
Potrivit aceleiaşi surse, lucrările asigură eliminarea consecințelor de colmatare naturală și se execută în mod permanent de mai mulți ani în zonele convenite.
Ucrainenii afirmă că Administrația Fluvială a Dunării de Jos a fost informată în 2022.
„În cazul în care partea ucraineană va planifica implementarea proiectelor majore diferite de cele operaționale curente, partea română va fi informată în prealabil și va avea loc convenirea acestora în conformitate cu legislația în vigoare, acordurile și convențiile internaționale.
În condițiile războiului brutal în desfășurare a Rusiei împotriva Ucrainei exprimăm recunoștința României pentru solidaritatea fermă cu poporul ucrainean si îndemnăm la avansarea responsabilă de informații publice pentru a nu prejudicia relațiilor bilaterale și pentru a nu alimenta propaganda rusă”, se mai arată în comunicatul Ambasadei Ucrainei la Bucureşti.
Consecinţe ecologice extrem de grave ale lucrările de pe Canalul Bâstroe
„Consecințele ecologice ale construcției canalului vor fi, probabil, extrem de negative.
În primul rând, va fi distrusă o parte dinamică naturală – exemplul unic de deltă naturală, în continuă creștere, cu evoluție și formare de noi habitate pentru o mulțime de specii caracteristice acestui tip de biotopuri.
Populațiile de păsări de importanță internațională vor fi amenințate de eliminarea directă și perturbarea habitatului și a rezervelor lor de hrană. Stufărișurile, sistemele fluviale și bancurile de nisip sunt esențiale pentru aceste păsări.
Construcția canalului va distruge în mod direct acest habitat prin activitățile de dragare și prin construirea de canale din beton”, se arăta într-un raport întocmit de WWF în momentul primului scandal legat de adâncirea Canalului Bâstroe.