Producătorul de bere Heineken România a înregistrat, anul trecut , o cifră de afaceri netă de 1,12 mld. lei (echivalentul a 254,6 mil. euro), în scădere cu 5% comparativ cu 2012. Câştigul celui mai profitabil berar a scăzut şi el cu aproape 14%, până la 159,9 mil. lei (36,2 mil. euro).
“2013 a fost un an dificil, în care vremea nefavorabilă, nivelul scăzut de încredere al consumatorilor și majorarea accizei au dus la o scădere a pieței de bere în România. În ciuda acestor condiții economice dificile, ne-am menținut poziția de lideri pe piață cu ajutorul portofoliului puternic, a investițiilor în mărci și a inovațiilor. Cota noastră de piață în valoare a crescut, dovedind faptul că strategia noastră pe termen lung continuă să dea rezultate bune”, comentează rezultatele financiare Onno Rombouts, Managing Director al Heineken România
Mai departe, “în 2014 ne așteptăm, în continuare, la condiții dificile și ne vom ghida după aceeași strategie performantă pentru a susține creșterea sustenabilă a companiei”, spune Onno Rombouts.
Heineken are în România patru fabrici de bere (Craiova, Constanța, Miercurea Ciuc și Târgu Mureș) și peste 1.100 de angajați. Compania are cel mai diversificat portofoliu de mărci, acoperind toate segmentele pieței de bere din România (cu brandurile Heineken, Ciuc, Silva, Golden Brau, Neumarkt, Bucegi, Edelweiss (import), Zipfer (import), Amstel (import), Birra Moretti (import), Krusovice (import), Foster's (import), Strongbow (import), Sol (import), Desperados (import), Gösser, Schlossgold, Gambrinus, Harghita și Haţegana).
Într-adevăr, creşterea accizei la bere în 2013 se estimează că a condus la o diminuare cu 155 de milioane de lei a încasărilor bugetare din acciză şi TVA pentru bere, comparativ cu varianta în care acciza s-ar fi menţinut la nivelul anului 2012, potrivit directorului general al Asociaţiei Berarii României, Constantin Bratu.
Din cauza diminuării puterii de cumpărare a românilor, a creşterii accizei la bere, în condiţiile în care jumătate din preţul unei beri îl reprezintă taxele, şi a scăderii încrederii populaţiei în economia naţională, la care s-a adăugat o vreme mai puţin favorabilă consumului de bere, piaţa berii a scăzut în 2013 cu 10,3%, de la 18,2 milioane de hectolitri în 2012, la 16,3 milioane de hectolitri; 81 de litri de bere per capita s-au consumat la nivelul anului 2013, similar nivelului 2005 – 2006 şi mult în urma celui realizat în 2008 (100 de litri pe cap de locuitor).
Totuşi, 2013 a fost un an bun din perspectiva exporturilor, în condiţiile în care România a înregistrat “nişte exporturi istorice”, cu 50% mai mari faţă de anul anterior. “Aproximativ 2,5% la nivelul producţiei s-a exportat. Avem 350.000 de hectolitri, echivalentul a două fabrici mici de bere, aşa cum sunt definite de Codul Fiscal. Şi importurile au crescut, dar într-un ritm mult mai mic faţă de exporturi. Am ajuns să importăm aproximativ 540.000 de hectolitri de bere, cu o rată de creştere de numai 25%”, a mai explicat Bratu.