La 1 ianuarie 2002, normele de aplicare a impozitului pe venitul global isi pierdeau valabilitatea. La data mentionata intra in vigoare o noua Ordonanta, nr. 7, adoptata in 2001. Maria Manolescu, secretar de stat in Ministerul Finantelor Publice, declara ca „normele la impozitul pe venitul global au fost finalizate de Ministerul Finantelor Publice, ar fi trebuit sa intre in sedinta de Guvern din 12 decembrie, insa ordinea de zi a fost foarte incarcata”, astfel incat au fost amanate pentru inca o saptamana. A trecut un an si, in acest interval, Ministerul Finantelor Publice (MFP) chiar a finalizat noile Norme si chiar a reusit sa le trimita Guvernului, spre aprobare. In ajun de sarbatori, Guvernul avea pe masa asteptatele norme. Dupa aprobarile de rigoare, va mai fi o perioada de suspans, pana la publicarea in Monitorul Oficial. Maria Manolescu, secretar de stat in MFP, spune ca normele au fost discutate de doua ori in Comisia de dialog social, pentru ca prevederile sa fie acceptate; pe de alta parte, ministerul a asteptat ca Parlamentul sa aprobe Ordonanta nr. 7/2001, astfel incat normele sa vina si in aplicarea noilor amendamente (Legea nr. 493/2002). Expertii fiscali nu accepta explicatiile. Juristul Gabriel Biris, specializat in drept fiscal, partener asociat la Haarmann, Hemmelrath & Partner, intreaba: „Cum adica au asteptat sa se publice legea? Ordonanta nu era in vigoare, nu trebuia aplicata? Oricum, Ordonanta are valoare de lege. Puteau sa modifice ulterior normele, nu-i oprea nimeni. Oricum, modificarile aduse de lege nu sunt atat de importante, multe tin doar de exprimare. Ca sa nu mai vorbim ca legea a aparut de vreo cinci luni…”

Din contra, Normele abia ajung la Guvern in prag de An Nou, pentru a face referire la impozitul aplicat la
castigurile din 2002. „Ordonanta nr. 7/2001 contine numeroase trimiteri la norme. A trecut aproape un an de cand este in vigoare si nu stim cum sa o aplicam. Este inacceptabil! Ministerul Finantelor trebuia sa prezinte Guvernului normele, iar acesta sa le aprobe inca din 3 noiembrie 2001, conform articolului 81 din Ordonanta. Va fi cineva sanctionat pentru neindeplinirea obligatiilor de serviciu?”, adauga Gabriel Biris.
Declaratiile de impunere au termen limita sfarsitul lunii martie 2003, daca nu vor fi acordate prelungiri, asa cum s-a procedat pana acum, insa de norme ar fi fost nevoie pe tot parcursul anului, cel putin din punctul de vedere al platilor anticipate. In plus, o serie de calcule anticipative, de planificari se rastoarna pe neasteptate. Anul acesta contribuabilii s-au ghidat dupa normele vechi, in lipsa de altceva. Ce se intampla daca normele noi sunt diferite si trebuia ca venitul impozabil sa fie calculat altfel? Platim majorari? Este o lipsa de respect fata de contribuabil.

Una dintre prevederile des criticate se refera la deduceri; altfel spus la acea parte din venituri care nu ar trebui sa fie impozitata. La aceasta categorie ar trebui sa intre, in primul rand, celelalte taxe si, nu in ultimul rand, cheltuielile facute pentru realizarea acelui venit. Expertii apreciaza ca legislatia romaneasca are o mare hiba prin faptul ca percepe taxa la taxa. Se calculeaza impozit pe venit inclusiv la impozitul pentru casa, masina sau alte impozite care nu se scad din baza de calcul la globalizarea veniturilor. „Nu este normal sa se calculeze si sa se plateasca impozit la un venit din care o persoana achita alte impozite, cum ar fi impozitul pe cladiri, pe teren, TVA. In mod normal, acestea ar trebui sa fie scazute din venit si abia apoi sa fie aplicat impozitul global”, apreciaza Nicolae Grigorescu, expert contabil.

Cum reduci impozitul pe venit

Exagerand putin, putem spune ca o persoana va avea in ianuarie un venit de trei milioane de lei, din care plateste impozitul pe casa doua milioane, plus impozitul pe teren de vreo 300.000 lei, si la toate acestea un impozit pe venit de 400.000 lei. Se observa ca numai impozitele pot depasi venitul, pe hartie. Cazul este absolut ipotetic, dar nu imposibil, in conditiile in care persoanele sunt obligate sa plateasca impozit la impozit.

Un alt exemplu semnificativ: o persoana face cheltuieli semnificative in scop profesional. De exemplu, achizitioneaza un calculator si o serie de accesorii. Aceasta cheltuiala ar trebui sa fie una deductibila, considera expertul contabil Grigorescu. O absurditate este faptul ca pentru achizitia acelui calculator, cel putin 4.000.000 lei, de exemplu, reprezinta TVA. Eu sunt obligat sa platesc impozit inclusiv pe TVA, taxa care oricum merge la stat”, subliniaza Grigorescu. Reamintim ca actuala legislatie permite o deducere de numai 15% din deducerea personala de baza (1,6 milioane lei pentru 2002).

Un impozit redus, de 10%, se aplica in cazul premiilor (atentie, nu a primelor). Sa presupunem ca o companie organizeaza lunar concursuri pentru stimularea creativitatii angajatilor. Acest concurs trebuie aprobat la nivelul administratiei. Premiile pot fi in natura sau in bani, iar valoarea corespunzatoare nu se globalizeaza. Astfel, premiile vor fi taxate cu numai 10%, spre deosebire de prime (taxate ca salariile, cu impozite intre 18 si 40%). Conform „Consilierului de Taxe si Impozite”, editat de Rentrop & Straton, veniturile cu caracter intamplator din agricultura si silvicultura au tot 10% impozit final. Asteptam cu interes normele, pentru a confirma sau infirma aceasta prevedere, formulata la general de lege.

Cuvinte-cheie pentru impozitul pe venit

Scutite de impozit
· premiile obtinute de sportivi;
· veniturile obtinute de corespondentii de presa straini, cu conditia reciprocitatii;
· premiile, alte avantaje in bani si/sau in natura, obtinute de elevi si studenti la concursuri;
· platile compensatorii;
· veniturile consutantilor straini in cadrul finantarilor gratuite;
· tichetele de masa.

Impozit redus*
· 10% pentru premiile, in bani si/sau in natura, (cu exceptia premiilor obtinute de sportivi);
· 10% pentru bunuri vandute in regim de consignatie;
· 5% dividende;
· 10% in cazul activitatilor de expertiza contabila, tehnica judiciara.

*) Impozitul este final, adica venitul respectiv nu se globalizeaza.

Baremul de impozit pentru 2001
· pana la 19.700.000 – 18% intre 19.700.001-49.900.000: 3.546.000 + 23% pentru ceea ce depaseste 19,7 milioane lei;
· intre 49.900.001 si 78.800.000: 10.492.000 + 28% pentru ceea ce depaseste 49,9 milioane lei;
· intre 78.800.001 si 110.400.000: 18.584.000 + 34% pentru ceea ce depaseste 78,8 milioane lei;
· peste 110.400.000: 29.328.000 + 40% pentru ceea ce depaseste 110,4 milioane lei.