Mai multe modificări adoptate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) în ceea ce priveşte poliţa RCA îşi fac efectul de anul acesta. Schimbările îşi au originea în diverse reglementări europene. Astfel, ca efect al unei decizii luate de Curtea Europeană de Justiţie, societăţile de asigurare nu mai au posibilitatea de a stabili tarife luând în calcul inclusiv sexul asiguratului.
Astfel, persoanele de sex feminin, statistic mai prudente decât bărbaţii, nu vor mai beneficia de avantajul de până acum şi, ca efect direct, vor plăti cu până la 15% mai mult pentru o poliţă obligatorie de răspundere civilă auto. De asemenea, CSA a luat decizia de a schimba formatul rovinietei, dar şi de a elimina obligativitatea ca aceasta să fie lipită pe parbriz. Poliţa RCA va putea sta în torpedou alături de celelalte acte. Tot din legislaţia europeană vine şi majorarea sumelor maxime ce vor putea fi plătite pentru daune materiale. Astfel, poliţa RCA va avea o acoperire de până la 1 milion de euro faţă de 750.000 de euro cât era până anul trecut.
Cea mai importantă modificare este însă, de departe, introducerea unei norme CSA care stabileşte condiţiile în care asigurătorii vor putea emite poliţa. Pentru fiecare categorie de riscuri omogene considerate, asigurătorii au obligaţia de a stabili tarifele de prime astfel încât, „cu o probabilitate de cel puţin 99,5%, primele estimate pe următoarele 12 luni să acopere toate riscurile asumate, toate cheltuielile aferente şi marja de profit a asigurătorului, cu respectarea legislaţiei şi a principiilor actuariale general acceptate“, arată un ordin al Comisiei. În traducerea majorităţii jucătorilor din piaţă, aceasta înseamnă că asigurătorul este oarecum forţat să nu mai vândă poliţa RCA în pierdere, ceea ce va conduce la o creştere a preţurilor. Iniţial, s-a vorbit de creşteri de până la 50%, în cazul anumitor societăţi, însă, în condiţiile în care efectele întârzie, procentajul vehiculat în prezent este undeva la 15%-20%, şi nu în cazul tuturor societăţilor de asigurare.
Creşteri mai substanţiale, până la 25%-30% vor apărea, cel mai probabil, în cazul societăţilor care percep prime cu mult sub media pieţei. Specialiştii apreciază că preţurile vor merge către un minim de 600 de lei pe an, faţă de sub 500 de lei în prezent.
Articol preluat din Suplimentul Auto Capital apărut în data de 25 martie 2013.
Citește și:
Geneva Motor Show: TRANSFORMERS
Dacia Logan MCV: Raport imbatabil
Start dezastruos al pieței de autoturisme noi în 2013
Piața vehiculelor comerciale, pe valurile crizei
Ford EcoSport: Forțat de împrejurări
Mașinile second-hand au salvat piața leasingului auto
NOU: Chevrolet Captiva FL
Audi RS Q3: Primul RS din familia Q