Anul 2012 a fost important pentru industria telecom locală. Piaţa telecom a marcat 15 ani de existenţă şi a făcut pasul către următorii 15 ani prin licitaţia de spectru organizată de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).  Statul român a câştigat  682,13 milioane de euro de pe urma licitaţiei, cei mai mulţi bani fiind plătiţi, în ordine, de Vodafone (peste 228 mil. euro), Orange (peste 227 milioane euro) şi Cosmote (peste 179 milioane euro).
Odată cu licitaţia organizată de ­ANCOM, resursele de spectru puse la dispoziţia operatorilor au crescut cu 77% şi au permis introducerea tehnologiei 4G. Vodafone  şi Orange au fost primii operatori care au lansat servicii 4G, în timp ce Cosmote pregăteşte lansarea acestor servicii pe parcursul anului curent. Reprezentanţii celor trei operatori remarcă, în 2012, avansul internetului mobil şi al ratei de adopţie a telefoanelor mobile inteligente, iar anul acesta mizează pe un ritm de creştere şi mai accelerat.
Smartphone-uri şi 4G

„În general, în 2013, anticipăm creşteri în utilizarea tuturor serviciilor de comunicaţii mobile – trafic de date, voce  etc. Vom continua să investim în dezvoltarea reţelei, în lansarea de servicii şi aplicaţii utile clienţilor noştri, în crearea unei interacţiuni cât mai bune  cu utilizatorii noştri. Vom continua să susţinem adopţia internetului mobil şi a smartphone-urilor“, a declarat Inaki Berroeta, CEO Vodafone România.
Cei de la Cosmote se aşteaptă ca anul acesta vânzările de smartphone-uri şi consumul de date să meargă în continuare pe trendul ascendent, şi de aceea vor investi masiv în reţea. „Compania noastră va continua să se concentreze, în 2013, asupra extinderii şi dezvoltării reţelei, crescând disponibilitatea acesteia şi furnizând, în acelaşi timp, cele mai noi tehnologii, alături de cea mai bună experienţă de utilizare. Obiectivul nostru principal este de a continua să ne dezvoltăm reţeaua oriunde există cerinţa de a satisface o nevoie a clienţilor“, potrivit lui  Panos Makris, chief commercial officer Cosmote România.
Despre acest an, Julien Ducarroz, chief commercial officer Orange, spune că va fi important din punctul de vedere al deciziei privind tarifele de interconectare şi al tehnologiei 4G. „Tarifele de interconectare ne vor condiţiona viitorul în ceea ce priveşte investiţiile. În funcţie de ce se va hotărî, investiţia noastră va fi mai mare sau mai mică“, spune Ducarroz.
ANCOM taie tarifele
Tarifele de interconectare, sau de terminare a apelurilor, sunt plătite între operatori pentru convorbirile clienţilor în afara reţelei la care sunt abonaţi sau au cartelă prepaid. Acest preţ se regăseşte în tariful perceput clientului care iniţiază apelul. În urma reglementărilor, tariful mediu pentru terminarea la puncte mobile a apelurilor de voce în România a scăzut în termeni nominali, din 2003 şi până în prezent, cu peste 70%. Anul 2013 va marca noi evoluţii ale tarifelor de terminare a apelurilor de voce atât la puncte fixe, cât şi la puncte mobile.
Cuantumurile şi viteza reducerilor vor fi definitivate în urma consultărilor publice naţionale şi europene, conform  reprezentanţilor ANCOM. Tarifele de interconectare au scăzut deja cu circa 30% în acest an, până la 3,07 eurocenţi pe minut, iar operatorii se tem că acestea vor ajunge la 1 eurocent/minut. Orange, Vodafone şi Cosmote doresc un calendar lent de reducere a tarifelor, în timp ce alţi concurenţi, precum RCS&RDS, insistă ca tarifele să fie tăiate cât mai rapid. În cazul unei scăderi drastice a tarifelor de interconectare, principalii operatori estimează pierderi de un sfert de miliard de euro.
Potrivit datelor ANCOM, la 30 iunie 2012, numărul total de utilizatori activi de telefonie mobilă din ţara noastră era de 22,7 milioane. În decursul a șase luni, numărul cartelelor preplătite active a scăzut cu 4,6%, în timp ce numărul utilizatorilor pe bază de abonament a scăzut cu 0,7%. Rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă, la jumătatea anului 2012, era de 119,2 la suta de locuitori. În ceea ce priveşte traficul mediu lunar de pe o cartelă SIM activă, utilizatorii au efectuat apeluri care au însumat 3 ore şi 42 de minute şi au trimis 48 mesaje SMS.

30 de miliarde de minute au vorbit românii la telefonul mobil primul semestru din 2012, cu 7,6% mai mult decât în aceeași perioadă din 2011