Un singur român a concurat la ediţia din acest an a Raliului Dakar, încheiată duminică. Motivul? Costul participării depăşeşte 100.000 de euro.

Reprezentantul României în raliul Dakar este Martin Freinadametz. Dacă vă este greu să-i citiţi numele este pentru că, de fapt, Martin nu e român, ci austriac, mutat definitiv la Sibiu după căsătoria cu o reprezentantă a comunităţii de saşi. În rândul amatorilor de sporturi extreme, el este o celebritate: multiplu campion mondial la snowboard, organizează în zone greu accesibile expediţii pentru pasionaţii de maşini de teren, ATV, snowmobile şi motociclete. Şi, mai ales, se ocupă de cel mai dificil raliu enduro din lume, Red Bull Romaniacs, ajuns anul acesta la cea de-a şaptea ediţie. La Dakar a concurat prima oară în 2007. „Am visat 20 de ani să particip la acest eveniment, iar obiectivul meu a fost să ajung la finiş. Ei, bine, am reuşit.“ La întoarcere, decretase această experienţă drept cea mai grea din viaţa sa. Şi totuşi, anul acesta s-a întors la raliu. „Furtunile de nisip, dunele deşertului, navigaţia, etapele lungi şi obositoare, toate m-au adus din nou la start. Obiectivul e acelaşi, să ajung cu bine la finiş“, spune acum. Şansele ca ţelul să i se îndeplinească sunt mari, ţinând cont că, în momentul redactării acestui articol, Martin ocupa poziţia 57 din cei 93 de concurenţi rămaşi în cursă.

România a salvat blazonul în 2008

Unul dintre momentele de referinţă ale Raliului Dakar a fost anularea sa, în 2008, din cauza temerilor privind un eventual atac terorist pregătit de Al Qaeda. În compensaţie, Amaury Sport Organisation, proprie­tarul raliului, a decis organizarea Central Europe Rally, competiţie pornită de pe malul Lacului Balaton, în Ungaria, şi încheiată la Baia Mare. Un rol important în organizarea evenimentului în România l-a avut Gabi Nicolae, liderul uneia dintre echipele participante, Team Dakar România. Pentru a lua parte la competiţie, a fost sprijinit de un număr mare de sponsori, în frunte cu Unilever, MKB Romexterra Bank şi Mitsubishi (pe a căror maşină a concurat). Anul trecut, însă, când s-a pus problema înscrierii la „raliul cel mare“, companiile nu şi-au mai permis finanţarea unei asemenea aventuri. Prin urmare, şi-a dat maşina de raliu pe alte două maşini de curse şi o sumă de bani cu care şi-a deschis un service auto. Consolarea? Fosta sa maşină concurează acum la Dakar, condusă de pilotul spaniol care a cumpărat-o.

Rămaşi fără echipă

„Printre concurenţii de la Dakar umblă o vorbă, cum că cea mai dificilă probă e de fapt găsirea sponsorilor“, spune Gabi Nicolae. Aceasta, pentru că sumele necesare sunt imense: la motociclişti, taxa de înscriere este de 10.000 de euro pentru proprietar şi de 8.000 de euro pentru mecanic, iar în cazul curselor auto, 22.000 de euro pentru pilot şi copilot, plus 4.000 de euro pentru maşină şi 24.000 de euro pentru cei minimum trei mecanici de care este nevoie. Şi nu, cheltuielile nu se opresc aici. Închirierea spaţiului în două camioane de asistenţă, indispensabilă, se face contra a cel puţin 50.000 de euro. „Aşa că dacă nu te cheamă Butuza sau Dunca, unii dintre cei mai buni piloţi autohtoni, de altfel, nu ai nicio şansă să te autofinanţezi“, spune Gabi Nicolae, făcând referire la doi dintre cei mai cunoscuţi participanţi români la competiţiile de acest tip: timişoreanul Romeo Dunca, proprietarul companiei de transport Dunca Expediţii, cu venituri de 33 de milioane de euro în 2008, şi braşoveanul Marcel Butuza, cu afaceri în imobiliare şi o avere estimată de Top 300 Capital la circa 100 de milioane de euro. Butuza a fost, începând din 2007, „părintele“ românilor din Dakar. A înfiinţat atunci cea mai mare echipă participantă la raliu, Vectra Racing Team, şi a înregistrat, alături de cei cinci coechipieri, rezultate remarcabile, unul dintre membri, David Casteu, clasându-se pe locul doi în competiţia din 2007. Anul acesta, echipa nu a mai concurat, din cauza costurilor prea mari.

193-45868-35_martinfreinademetz1_02.jpgAm visat 20 de ani să particip la acest eveniment. Obiectivul meu a fost să ajung la finiş.
Martin Freinadametz

În 2011, raliul Dakar se va întoarce în deşertul african

Mutări Ediţiile din 2009 şi 2010 ale raliului Dakar s-au ţinut, în ciuda numelui competiţiei, în America de Sud, mai exact în Argentina şi Chile. Organizatorii au motivat schimbarea traseului prin teama de atentate teroriste, însă oamenii din branşă spun că acesta a fost mai degrabă un pretext, adevăratul motiv reprezentându-l oferta financiară a guvernelor celor două state. De altfel, Gabi Nicolae spune că ştie din surse sigure că, anul viitor, raliul se va întoarce la origini, în Africa. Linia de start va fi, ca şi până în 2007, în Europa, de data aceasta la Zagreb.

Afacere Proprietarul Raliului Dakar, Amaury Sport Organisation, este cel mai important organizator de evenimente spor­tive din Hexagon, ocupându-se, între altele, de Turul Franţei şi de Turneul de Grand Slam de la Roland Garos. Organizaţia face parte din grupul media EPA, editorul cotidienelor franceze L’Equipe şi Le Parisien. Investiţia în Raliul Dakar este sigură, ţinând cont că, numai anul trecut, evenimentul a fost urmărit de trei milioane de oameni de-a lungul traseului şi de aproape 300 de milioane de telespectatori.