Ministerul rus al Apărării se pregăteşte să primească până la sfârşitul anului 2015 un avion care va funcţiona ca post de comandă pentru comandantul suprem al ţării în cazul unui război de amploare, având posibilitatea de a asigura controlul strategic al tuturor forţelor armate, informează RIA Novosti.
Corporaţia unită a construcţiei de aparate (OPK), care face parte din Corporaţia de stat Rosteh, a finalizat cu succes testele de omologare a acestui post de comandă aerian din a doua generaţie, creat pe baza avionului rusesc Iliuşin Il-80.
În afară de Rusia, SUA utilizează de asemenea acest tip de post de comandă Boeing E-4B Nightwatch, numit în armata americană 'avion al Judecăţii de apoi' şi destinat să fie utilizat în condiţiile desfăşurării rapide a trupelor, a lipsei de infrastructură terestră, precum şi în caz de dezafectare a punctelor de comandă de la sol, a centrelor şi a liniilor de comunicaţii.
'OPK a creat pentru Ministerul rus al Apărării un post de comandă aerian de a doua generaţie. Primul complex de bord al echipamentului tehnic pe baza avionului Iliuşin Il-80 a trecut cu succes testele şi va fi remis clientului până la sfârşitul anului 2015', anunţă un comunicat de presă.
Potrivit documentului, este vorba despre un 'complex unic prin specificaţiile sale tehnice care prevăd controlul strategic al tuturor ramurilor armatei'.
Între altele, noua generaţie de posturi de comandă aerian se caracterizează printr-o mai mare funcţionalitate şi fiabilitate, în timp ce consumul său de energie a devenit mai eficient.
Majoritatea informaţiilor despre acest avion este secretizată, industria militară rusă nedezvăluind, de pildă, numărul persoanelor care ar putea încăpea într-un astfel de avion şi nici costul său.
Corporaţia unită a construcţiei de aparate a trecut deja la elaborarea unui post de comandă de a treia generaţie, conform agenţiei de presă citate.
Pentru prima oară, un astfel post de comandă a fost creat în perioada sovietică, la sfârşitul anilor 1980. În acest scop, aeronava de pasageri Il-86 a fost modificată, fiind eliminate hublourile, iar trapele – reduse la minimum pentru ca în cazul unei explozii nucleare avionul să fie protejat de distrugere şi pentru ca autorităţile de la bord să poată conduce din aer forţele armate.
Despre versiunea americană similară Boeing E-4B Nightwatch există mult mai multe informaţii publice în comparaţie cu versiunea sovietică. Un avion american de acest tip poate găzdui până la 100 de persoane şi dispune de şase secţiuni, între care un birou pentru conducere, două săli de conferinţe, o sală pentru grupul de forţe operativ, un nod de comunicaţii, o cameră de recreere.
În 2015, subsecretarul american al apărării Mike McCord (Chief Financial Officer) a cerut Congresului să aprobe modernizarea echipamentelor de comunicaţii aflate la bordul avionului prezidenţial şi la posturile de comandă ale armatei SUA. Astfel, avioanele modernizate ar trebui să dispună de mijloace ultramoderne de acces la internet, de comunicaţii avansate prin satelit şi canale de securitate sporite. Costurile acestei modificări este estimat la 78 milioane de dolari.