Un avocat la răscruce de deal-uri

Să ai, la 32 de ani, numele pe firmamentul uneia din primele cinci firme de avocatură din ţară, cum e Popovici Niţu şi Asociaţii, poate fi visul oricărui tânăr avocat. Sau piatra de încercare a carierei. Florian Niţu spune că decizia de rebranding prin care numele său a intrat în titulatura firmei a venit ca o recunoaştere a muncii sale din 2002 – când aceasta a fost reînfiinţată, după separarea de casa rivală Muşat şi Asociaţii – şi până în prezen

Să ai, la 32 de ani, numele pe firmamentul uneia din primele cinci firme de avocatură din ţară, cum e Popovici Niţu şi Asociaţii, poate fi visul oricărui tânăr avocat. Sau piatra de încercare a carierei.

Florian Niţu spune că decizia de rebranding prin care numele său a intrat în titulatura firmei a venit ca o recunoaştere a muncii sale din 2002 – când aceasta a fost reînfiinţată, după separarea de casa rivală Muşat şi Asociaţii – şi până în prezent. Sună pretenţios? Poate că da, dar tânărul avocat spune că s-a ocupat de mananegement încă de la început, a fost implicat mereu în deciziile importante şi, practic, a pus osul, împreună cu colegul Ernest Popovici, la clădirea echipei. Popovici Niţu şi Asociaţii a avut în cei cinci ani de la reînfiinţare o creştere medie anuală de 30%. „Totodată, rebrandingul este materializarea unui principiu esenţial al acestei asocieri, acela al creşterii din interior“.

Iniţial, firma a fost înfiinţată în 1995, iar în 2000 a fuzionat cu casa de avocatură Muşat, însă „mariajul“ avocaţilor a durat doar doi ani. „Brandul era bun, dar după despărţire am rămas doar doi oameni“, îşi aminteşte el.

Niţu vorbeşte relaxat şi, în mod evident, mândru de sine că a reuşit reconstrucţia echipei. Reprezentant al generaţiei ‘90 – 2000, şi-a făcut loc printre „bătrânii rechini“ ai meseriei cu o viziune şi cu idei nu întotdeauna dintre cele mai îmbrăţişate pe plan local. Este adeptul societăţilor de avocatură de tip american, cultură pe care a şi încercat, împreună cu partenerul său, să o impună în firmă. A fost unul dintre primii avocaţi care au îmbrăţişat ideea serviciilor fiduciare, cum ar fi administrarea de portofolii în numele clienţilor, şi are o pasiune declarată pentru piaţa de capital. Uneori, spune că listarea unei companii de avocatură la bursă, dacă ar fi posibilă, ar fi un excelent test de abilitate în cultura corporatistă. Care, după părerea sa, lipseşte aproape cu desăvârşire din peisajul avocaturii româneşti. „Avocaţii de la noi nu văd firma ca pe o corporaţie, pe când în SUA tendinţa e deja ca managementul să fie asigurat de un partener alături de un manager de profesie, ăsta e viitorul în meseria asta“, susţine Niţu.

Totuşi, care sunt avantajele, în afară de imagine, pe care i le-a adus apariţia numelui său în titulatura casei de avocatură?

„Pe hârtie, decizia de rebranding nu schimbă nimic. Nici la nivelul deţinerilor de capital, nici la nivelul managementului. În fapt însă, răspunderile cresc, în principal faţă de ceilalţi asociaţi şi colaboratori“, spune el.
Iar printre responsabilităţi se numără şi reorientarea firmei preponderent către tranzacţii ale fondurilor de investiţii şi mai puţin în zona de real-estate, pentru că „fondurile de private equity vor fi miza în următorii ani. Acum, avem doar câteva nume mari de fonduri, mereu aceleaşi, implicate în tranzacţii, dar chiar în timp ce noi stăm de vorbă cam 20 de firme de private equity stau cu ochii pe România, iar în următorii cinci ani vom avea 30 sau 40 de tranzacţii pe an. Va fi un asalt pe toate companiile, de la unelte de grădinărit până la oţel sau industrie grea“, spune partenerul de la Popovici Niţu şi Asociaţii.

A doua provocare va fi competiţia cu firmele de avocatură străine, care încep să intre şi pe piaţa românească, dar Niţu pare sau se vrea relaxat vizavi de această problemă. Noi credem că piaţa românească va urma un model de creştere echilibrat, firmele locale independente vor merge umăr la umăr cu cele internaţionale, în principal pentru că firmele locale de prima linie au avut timp să se dezvolte suficient pentru a face faţă unei astfel de competiţii. Pe termen scurt, probabil că nu vor fi mutări semnificative. În 3-5 ani însă, probabil că în top 5 vom avea trei internaţionale, iar în top 10 vor fi cinci sau şase“, opinează avocatul. El susţine că Popovici Niţu şi Asociaţii va rămâne independentă. „Cred că ne va ajuta şi filosofia noastră, în principal de orientare către tranzactii“, încheie acesta.