Prevederile noii legi a audiovizualului, aflată în promulgare, pot reprezenta un balon de oxigen pentru o industrie serios afectată de criză. Analiştii atrag însă atenţia asupra riscurilor ce pot decurge din aplicarea defectuoasă a acestora.

După ce România a devenit, în decembrie 2008, teoretic prima ţară europeană care a adoptat directiva UE a serviciilor audiovizuale, abia la sfârşitul lunii octombrie 2009, legea audiovizualului a fost completată şi, practic. Senatul a aprobat o ordonanţă de urgenţă, emisă în luna mai, promulgată în 10 noiembrie de preşedinte, care completează legea audiovizualului şi vine să schimbe piaţa de profil. Foarte la timp, având în vedere modificările în ceea ce priveşte publicitatea din media audiovizuală, în scădere cu circa 30% faţă de anul trecut, potrivit estimărilor analiştilor.

„Pare să fie un sprijin pentru televi­ziuni şi posturi de radio, având în vedere scăderea masivă a încasărilor din reclame”, crede Bogdan Enoiu, şeful agenţiei McCannErikson. Practic, esen­ţa noii legi a audiovizualului constă în introducerea de reglementări mai flexibile în privinţa publicităţii pentru televiziuni şi asigurarea cadrului legal în ceea ce priveşte trecerea la televiziunea digitală până în ianuarie 2012, deşi există posibilitatea acordării unei derogări din partea UE, până în 2015.

Cine va câştiga de pe urma acestei legi? „Principalii beneficiari ai eliminării anumitor restricţii privind publicitatea audiovizuală sunt radiodifuzorii, care au acum mai multe posibilităţi de a plasa publicitate în cadrul programelor, astfel încât să livreze pentru clienţii de publicitate o audienţă mai ridicată”, spune Adriana Radu, avocat specializat în legislaţia media. Potrivit unei estimări a grupului Initiative, valoarea netă a pieţei de publicitate media din 2009 va fi de 347 de milioane de euro, bineînţeles cu televiziunea în pole positions, cu încasări din publicitate de 225 de milioane de euro, în scădere cu aprozimativ 25% faţă de anul trecut, când s-au încasat 337 milioane de euro.

Aliniere sau alienare?

Iulian Comănescu, analist media, este de părere că noile prevederi din legea audiovizualului se pot interpreta şi ca o aliniere la practicile internaţionale în domeniu. „Directivele europene pot fi cu siguranţă invocate în sprijinul acestei abordări, mai puţin intruzive pentru telespectator, dar tocmai de aceea mai insidioase din punctul de vedere al conţinuturilor promoţionale. Într-o piaţă solidă, s-ar putea să fie, în ultimă instanţă, un beneficiu şi pentru advertiseri, şi pentru public”, spune Comănescu.

„Mă întreb, totuşi, ce se va întâmpla în România când se va ajunge la detalii. Avem un precedent nefericit: la uninominal şi europarlamentare, legea a permis publicitatea electorală pe bani. E normal, dar de aici s-a ajuns la vânzarea unor bucăţi de grilă cu tot cu moderatori, cu pierderi dramatice de credibilitate pentru aceştia. Unele televiziuni centrale au susţinut că oferă spaţii gratuite politicienilor, dar ulterior au ieşit la iveală contracte cu volum şi, în acelaşi timp, suspecte, cu Ministerul Tineretului şi Sportului şi Ministerul Turismului. Mă întreb ce-o să aflăm după «gratuitatea» de la prezidenţiale”, completează analistul media.

În concluzie, în România, „teoria ca teoria, dar practica ne omoară“. Cu alte cuvinte, ceea ce are rolul de a impulsiona o piaţă riscă să se întoarcă oricând tocmai împotriva acelei pieţe, în momentul în care se pune problema aplicării măsurii respective.

186-42471-25_adrianaradu_47.jpgPrincipalii beneficiari ai eliminării anumitor restricţii în ceea ce priveşte publicitatea audiovizuală sunt radiodifuzorii.
Adriana Radu, avocat specializat media

250 mil. euro reprezintă valoarea netă a pieţei de publicitate radio şi TV estimată pentru acest an de Initiative. Această piaţă a scăzut cu 25%-30% faţă de anul trecut, când depăşea 350 de milioane euro

PRINCIPALELE MODIFICĂRI

Digitalizarea Operatorii vor fi selectaţi de ANCOM, legea menţionând posibilitatea condiţionării acordării licenţelor de utilizare a frecvenţelor radio în sistem digital terestru de plata unei taxe de licenţă.

Abrogarea interdicţiei deţinerii de licen­ţă audiovizuală de către asociaţii sau ac­ţionarii cu peste 10% din capitalul social ori din drepturile de vot ale societăţii, dacă au fost condamnaţi penal printr-o hotărâre jude­că­torească rămasă definitivă.

Publicitate Se elimină obligaţia difuzării grupate a publicităţii, dar şi a separării acesteia de conţinutul editorial. Se pot pronunţa numele diverselor firme în  timpul emisiunilor.

Sanctiuni Valoarea minimă a amenzilor con­travenţionale va creşte de la 2.500 la 5.000 lei, iar valoarea maximă a acestora a fost majorată de la suma de 100.000 la 200.000 lei. Practic, atât valoarea minimă, cât şi cea maximă a amenzilor a fost dublată.